Workshop lyfter tvärvetenskapliga samarbetsmöjligheter inom Northpop

4 april 2017

På måndag 10 april hålls en tvärvetenskaplig workshop om forskningsinfrastrukturen Northpop. Forskare som är intresserade av att jobba i ett nytt, stort projekt med nya, moderna metoder är välkomna att delta. Sista dag för anmälan är 7 april.

Northpop är en nystartad forskningsinfrastruktur vid Umeå universitet som siktar på att inkludera 10 000 gravida kvinnor i Västerbotten och följa deras barn från fosterlivet till skolåldern. Under graviditeten och barnets uppväxt samlar Northpop in både biologiskt material (blodprover på mammor och barn, avföring, saliv, bröstmjölk etc.) och genomför omfattande enkäter med bland annat livsstilsfrågor.

Northpop leds från Institutionen för klinisk vetenskap och det finns redan etablerade samarbeten med institutionerna för odontologi (oral mikrobiota), psykologi (prenatal maternal stress) och kemi (exponering för miljögifter). Det primära målet med projektet är att hitta riskfaktorer för vanliga sjukdomar hos barn: Astma/allergi, övervikt/fetma och kognitiva/beteendeproblem.

10 000 familjer stor kohort innebär translationella forskningsmöjligheter

Ett syfte med workshopen är att andra institutioner och forskargrupper vid Umeå universitet ska kunna komma med intressanta frågeställningar och metoder som skulle kunna passa inom Northpop-projektet. Det skulle kunna röra sig om ämnen som exempelvis sociologi, ekonomi, datavetenskap, matematik, pedagogik, fysioterapi, demografi/åldrande, genetik, biobanksforskning och epidemiologi.

Som forskningsprojekt är Northpop särskilt intresserade av nya, fräscha idéer som är relevanta för nutida unga vuxna och uppväxande barn i den digitala världen. I Northpop byggs nu en stor kohort med 10 000 nyblivna mammor, cirka 10 000 pappor/partners, samt 10 000 barn som följs under uppväxten.

INTRESSERAD?

Anmäl dig senast 7 april till: tove.mars@umu.se (Vänligen ange önskemål om specialkost)

NÄR:

Måndag 10 april, kl. 9-16. Workshop-deltagare bjuds på fika och lunch.

VAR:

Universitetsklubben, vid Aula Nordica

Mer information om Northpop finns på northpop.se

Se även pressmeddelandet om lanseringen av Northpop i maj 2016 och en nyhetstext om hur projektet nått en första milstolpe i rekryteringen av deltagare.

Redaktör: Daniel Harju