Lärarhögskolan får ny biträdande rektor

20 april 2017

Anna Lindqvist, lektor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, blir ny biträdande rektor vid Lärarhögskolan.

Foto:

– Det ska bli väldigt spännande att vara med och leda och utveckla en så fantastisk verksamhet som Lärarhögskolan. Det är ett stort förtroende och en utmaning som jag ser fram emot, säger Anna Lindqvist.

En beredningsgrupp bestående av ledamöter i Lärarhögskolans styrelse har tagit fram nomineringar för ny biträdande rektor på uppdrag av Umeå universitets rektor, Hans Adolfsson. Rekryteringsprocessen inleddes med ett öppet nomineringsförfarande, där personal vid Umeå universitet ombads inlämna förslag till ny biträdande rektor, och därefter har ett urval av kandidaterna intervjuats.

Anna Lindqvist har tidigare arbetat som studierektor, prefekt och programrådsordförande och har också undervisat vid flera av Lärarhögskolans utbildningsprogram. Hon har erfarenhet av att leda och bedriva uppföljnings- och utvecklingsarbete inom utbildningsområdet, samt av regional och nationell samverkan. 2010 disputerade hon med avhandlingen "Dans i skolan – om genus, kropp och uttryck".

– Anna Lindqvist har både omfattande kunskaper och ett starkt engagemang när det gäller lärarutbildning, vilket gör att hon väl uppfyller de önskemål vi har på en biträdande rektor, säger Hans Adolfsson rektor vid Umeå universitet.

Ledningsgruppen för Lärarhögskolan består av:
Rektor Maria Löfgren, filosofie doktor i litteraturvetenskap
Biträdande rektor Johan Lithner, professor i matematikdidaktik
Biträdande rektor Anna Lindqvist, filosofie doktor i pedagogiskt arbete
Anna Lindqvists uppdrag är på halvtid och hennes förordnande sträcker sig till den 30 juni 2018.

För mer information kontakta gärna:
Anna Lindqvist
E-post: anna.lindqvist@umu.se