Alla tjänstemobiler byter operatör i juni

19 maj 2017

I juni 2017 kommer alla med tjänstemobil att byta abonnemang från Telia till TDC, i tre etapper. Information kommer att ges löpande via nyheter och sms, men här hittar du all samlad information.

Vad som ingår i abonnemanget och kostnader för privat användning kan du läsa om på sidan Mobiltelefoni.

Inga prefix, inga fakturaspecifikationer

Den största och viktigaste skillnaden för dig som användare kommer att vara ett förändrat sätt att betala privata samtal med din jobbtelefon. Du kommer att ha ett abonnemang med fasta potter för data, sms och samtal. Så länge din användning håller sig inom potten kommer du inte att behöva skilja på privat användning och användning i tjänsten. Om du behöver mer data, samtal och sms än den pott som ingår, kommer du att betala det genom ett löneavdrag en gång i månaden.

Du byter ditt SIM-kort men behåller ditt nummer


Bytet kommer att innebära att du måste byta SIM-kort, men du behåller ditt gamla nummer. Det nya kortet kommer du att få skickat till ditt jobb, tillsammans med information om vad du behöver göra och innan vilket datum du behöver göra det.

Tänk på! Allt som du har lagrat på ditt nuvarande SIM-kort, kommer att försvinna när du byter det mot det nya. Kom därför ihåg att kontrollera att du till exempel har dina kontakter sparade på telefonen och inte kortet. Hur du gör det kan du läsa om i instruktionerna för din mobiltelefon.

Beställ abonnemang och fyll i medgivande om löneavdrag

Även om du har ett abonnemang idag så måste du beställa ett abonnemang hos den nya operatören för att få ditt nya SIM-kort. Innan du har ditt nya kort kommer inte ditt abonnemang att flyttas över. I samband med att du beställer abonnemanget måste du även skriva under ett medgivande av löneavdrag. Båda sakerna gör du i blanketten Beställning mobilt abonnemang. Efter att du har fyllt och skrivit under blanketten, samt att respektive chef godkänt beställningen, scannar du eller din chef in den och skickar till teleservice@umu.se.

Bytet sker i tre etapper

Själva överflyttningen av abonnemang kommer att ske vid tre tillfällen:

* Tisdag den 13 juni
* Tisdag den 20 juni
* Tisdag den 27 juni

Vid varje tillfälle flyttas de abonnemang som fått sitt nya SIM-kort. Kortet får du 5-10 dagar efter din beställning, vilket betyder att de abonnemang som flyttas

* den 13 juni måste beställas senast torsdag den 1 juni
* den 20 juni måste beställas senast torsdag den 8 juni klockan 12.00
* den 27 juni måste beställas senast torsdag den 15 juni klockan 12.00

Du kommer även att få ett meddelande till din mobil och din e-post med information om när det är dags att beställa abonnemang. De som inte skickar in sin beställning kommer att behålla sitt befintliga abonnemang hos Telia under sommaren, men i september kommer dessa abonnemang att sluta fungera.

 

För ytterligare information:

Så här kommer det att gå till

Frågor och svar om bytet

Beställning mobilt abonnemang

Vid frågor, kontakta


Kontakta i första hand din chef kring beställningen av abonnemanget. Övriga frågor kan du ställa till teleservice@umu.se eller Arne Vedefors.

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.