Ny fakultetsnämnd vid Samhällsvetenskapliga fakulteten

12 maj 2017

Vid valmötet den 11 maj utsågs ledamöter och suppleanter i fakultetsnämnden för den kommande fyraårsperioden. Valberedningens förslag fick starkt stöd bland de röstande.

Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden för perioden 1 juli 2017 – 30 juni 2021

Ledamöter

• Docent Staffan Karp, Pedagogiska institutionen

• Professor Carina Keskitalo, Institutionen för geografi och ekonomisk historia (geografi)

• Professor Urban Markström, Institutionen för socialt arbete

• Professor Steven Nordin, Institutionen för psykologi

• Docent Ingeborg Waernbaum, Handelshögskolan (statistik)

Gruppsuppleant

• Docent Katarina Norberg, Statsvetenskapliga institutionen (Centrum för skolledarutveckling)

Vilande suppleanter

• Docent Carita Bengs, Sociologiska institutionen
  • Docent Karl Johan Bonnedahl, Handelshögskolan (företagsekonomi)

Sedan tidigare har rektor utsett professor Ruth Mannelqvist till dekan (ordförande), professor Greg Neely till prodekan (vice ordförande) och koncern-analytiker Cindy Kite till extern ledamot i den tillträdande fakultetsnämnden. Därutöver ingår även tre studeranderepresentanter som utses av Umeå studentkår samt doktorandföreningen SamDok.

Valdeltagande låg på ungefär samma nivå som senast det hölls ett val till fakultetsnämnden. Av 411 röstberättigade var det 92 som röstade. Av dessa var det

• 91 som röstade för valberedningens förslag till ledamöter i fakultetsnämnden (1 blank röst)
  • 90 som röstade för valberedningens förslag till gruppsuppleant (2 blanka röster)
  • 90 som röstade för valberedningens förslag till vilande suppleanter (1 blank röst + 1 ogiltig röst)