Nya dataskyddsförordningen - projekt inom förvaltningen startar i höst

23 maj 2017

25 maj 2018 ersätts Sveriges personuppgiftslag, PUL, med en EU-gemensam dataskyddsförordning - General Data Protection Regulation (GDPR).

För att säkerställa att universitetet kan uppfylla kraven i den nya förordningen startar under hösten ett projekt.

Den nya dataskyddsförordningen innebär bland annat ökat skydd för individen när det gäller personuppgifter, hur de hanteras och ett markant högre krav på dokumentation och uppföljning kring detta. En annan skillnad med dataskyddsförordningen jämfört med PUL är att den även omfattar det som kallas ostrukturerad data. Exempel på ostrukturerad data är löpande text, ljud och bild.

Umeå universitet behöver följa utvecklingen kring den nya dataskyddsförordningen, framför allt beträffande forskning och utbildning. Men även stödprocesser som personal, IT, upphandling m.fl.

Universitet behöver även anpassa och vidareutveckla ledningssystemet för informationssäkerhet vilket bland annat omfattar:

• Stödorganisation för informationssäkerhetsarbete inkl dataskyddsombud
  • Styrande dokument
  • Mallar och rutiner
  • Dokumentation om personuppgiftsbehandling och genomförda riskanalyser
  • Uppföljning

Projektet startar i höst

För att samordna arbetet inom Universitetsförvaltningen, se till att vi arbetar på samma sätt och underlätta samarbeten, startar Universitetsförvaltningen upp ett projekt under hösten. Projektledare blir Sara Vilhelmsson som till vardags är verksam på ITS där hon är chef för kundservice.

Sara är en erfaren projektledare och hennes ansvarsområde är nära förknippat med frågor om dataskydd och datasäkerhet. Sara kommer att arbeta i nära samarbete med universitetets jurister och IT-strateg. Hennes uppdrag blir också att ha en nära dialog med verksamhetsföreträdare under projektets genomförande.

En projektplan är under utarbetning och ska vara klar innan sommaren. Projektstart planeras till augusti och då återkommer projektet med mer information.

Fotnot: Dataskyddsförordningen lockar många aktörer att erbjuda utbildningar och konsulttjänster. Då utbildningarna som erbjuds för närvarande inte ger något av direkt intresse för högskolesektorn kan det finnas skäl att förhålla sig restriktiv och avvaktande till dessa inledningsvis. En viktig del av universitetets projekt kommer att utgöras av arbete med att föra ut för universitetet relevant kunskap och information till berörda medarbetare.

Redaktör: Inger Duchek