Ett nytt KTC i sikte

20 juni 2017

I samband med att verksamheterna i Vårdvetarhuset flyttar till ombyggda lokaler i Biologihuset år 2020, flyttar KTC, kliniskt träningscentrum, till ombyggda lokaler på sjukhusområdet.

Studenter övar i KTC.

Photo: Mattias Pettersson

Vid KTC i Vårdvetarhuset har sjuksköterskestudenterna på grund och avancerad nivå träning och examination av praktiska färdigheter och scenarioträning. Även studenter vid läkarprogrammet och polisutbildningen tränar i den modernt utrustade KTC-våningen. Sjuksköterske- och läkarstudenter deltar också i interprofessionellt lärande där teamarbete tränas.

- Men vi är trångbodda och det finns en efterfrågan på mer tid i träningslokalerna, berättar Kristina Lämås, lektor vid omvårdnad och med i arbetsgruppen som planerar det nya KTC.

Ökat samarbete stora vinsten

Förutom att större lokaler löser trångboddheten är, säger Kristina Lämås, den stora vinsten möjligheterna till ett utökat samarbete mellan olika program och med landstinget. Planeringen är att universitetets och landstingets KTC ska ligga i direkt anslutning till varandra och att man samnyttjar en del lokaler och utrustning.

Funderingarna och önskemålen om ett nytt KTC har funnits länge, men tog ny fart när det blev klart att Institutionerna för omvårdnad samt samhällsmedicin och rehabilitering flyttar till ombyggda Biologihusets flygel A, sommaren 2020.

Nya KTC kommer till största delen att byggas enligt den nuvarande modellen, en större yta för träning av basala färdigheter och OSCE för olika program och med modern utrustning i olika miljöer som akutsjukvård, intensivvård, operation, anestesi, förlossning, barnsjukvård osv. Så mycket mer högteknologisk utrustning för att understödja lärandet kommer det kanske inte att satsas på.

- Vi kommer långt med enklare tekniska lösningar vilket innebär att fler personer kan använda utrustningen, säger Kristina Lämås. Vi ser att scenarioträning blir allt viktigare, då studenterna får ett case att jobba med. De ska exempelvis identifiera problem och utföra åtgärder på en patientsimulator där de får feedback på utförda handlingar. Studenterna får träna beslutsfattande, kommunikation, samarbetet osv i en trygg situation.

Utveckla kvällsöppet

Planeringsarbetet har hittills framför allt bestått i att titta över lokalytor och funktioner i stort. Arbetsgruppen har nu börjat jobba med lokalprogram då de går igenom rum för rum – vad som ska finnas där och vilken utrustning som behövs.

- Redan idag finns möjlighet för studenterna att komma och träna på kvällstid ett par kvällar i veckan, KTC bemannas då av amanuenser som är sjuksköterskestudenter i termin 5 och 6. I de nya lokalerna vill vi utveckla möjligheterna till kvällsöppet KTC, säger Kristina Lämås.

Det livslånga lärandet

- Det nya gemensamma KTC, det KTC som både medicinska fakulteten och landstinget planerar för, hoppas vi blir den miljö och organisation som utgör träningsarena för både studenter i våra grundutbildningsprogram och färdigutbildade yrkesverksamma. Det ska bli en gemensam arena för det livslånga lärandet, säger Birgitta Bernspång, avgående vice dekan för utbildning och ordförande för både styrgrupp och arbetsgrupp.

Redaktör: Lena Åminne