Medicinska fakultetens första kvinnliga dekan summerar

13 juni 2017

Diana Berggrens vardag med högt tempo, många utmaningar, beslut och givande möten, byts i sommar mot ett mer "vanligt" arbete som professor och överläkare. Med endast ett par veckor kvar av hennes dekanskap gläds Diana Berggren åt att få mer tid med familjen och barnbarnen.

Hur skulle du summera dina tre år som dekan?

Det har varit tre intensiva år av med högt tempo och ständigt nya utmaningar. Telefonsamtal eller mail om något som behöver lösas kunde komma när som helst. Att vara dekan har också inneburit mycket resande och ständigt sena middagar.

Vilka är dina finaste minnen?

Oj, det är nog alla möten med personer man inte skulle träffat om det inte varit för detta uppdrag. Det mest stimulerande har varit att sitta i verkligt konstruktiva diskussioner och faktiskt komma fram till lösningar på olika problem. Sedan blev det In Futurum-möte som fakulteten arrangerade i november 2016 och Forskningens dag i december 2016 riktigt lyckade publikdragande event. Och Fika efter en forskare har blivit riktigt proffsigt och roligt.

Vad är du mest stolt över?

Att fakulteten gav mig förtroendet att bli den första kvinnliga dekanen, och att jag under dessa år även fått förtroendeuppdrag på nationell nivå. Sedan är jag mycket stolt över Medicinska fakulteten som sådan. Mina otroligt duktiga medarbetare i fakultetsledningen, på kansliet och ute på institutioner, arbetsenheter och centrumbildningar. Och alla dessa duktiga studentrepresentanter som vi haft i våra nämnder under åren som gått.

Vilka har de största utmaningarna varit?

Generellt har det varit att hinna sätta sig in så mycket i varje ärende som behövs och att nå alla berörda för diskussioner. Ibland måste man kunna fatta omedelbara beslut och för det krävs tidigare kunskap och ibland mod, men i de flesta fall är det ett gediget förarbete med många inblandade som ger bra beslutsunderlag.

Sedan var det en kul utmaning att tillsammans med de andra dekanerna vara med och göra en del i avskedspexet för Lena Gustafsson, när hon avgick som rektor. Hade nog aldrig trott att jag skulle sjunga för publik.

Vilka är dina bästa råd som du gett till den nya dekanen?

Vi har arbetat sida vid sida i tre år och hela tiden rådgjort med varandra. Mitt förtroende för Patrik som ny dekan är stort och det är bra med kontinuitet från den avgående fakultetsledningen till den nya.

Vad kommer du att göra nu när du slutar som dekan?

Jag fortsätter i min vanliga professors-/överläkargärning fram till ålderspension, som inte är så långt bort. Några uppdrag har jag också ombetts behålla ett tag och några nya uppdrag som ansetts passande för en fd dekan har också dykt upp. Sen tänkte jag hinna leva mer i takt med årstider än efter sammanträdestider. Under de senaste åren har det blivit alldeles för lite tid till familjen, som numer också innefattar tre barnbarn.

Vilka är dina tre bästa tips till nya Umeåbor?

Allt på Gammlia, vandring längs älven och - speciellt om det finns barn med - åk en vacker sommardag till Lycksele och besök djurpark, skogsmuseum och bada på Ansia.

Vilket är Umeå bästa motionsspår?

SM-slingan på Gammlia eller VK-milen över ön.

Redaktör: Daniel Harju