Multisalen har fått sitt namn

15 juni 2017

Biologihusets nya multisal, som ska byggas i parken mot Naturvetarhuset, har nu fått ett namn. Aula Biologica ska den heta, och det vinnande namnförslaget har lämnats av Maria Wester på UPL.

Maria Wester, UPL, hade lämnat det vinnande namnförslaget på multisalen - Aula Biologica.

Foto: Mattias Pettersson

Styrgruppen för ombyggnationerna av Biologihuset utlyste en namntävling under vintern. I maj beslutade en helt enig styrgrupp om namnet på multisalen – Aula Biologica.

Så den 14 juni grattade och överlämnade Richard Olsson, chef på lokalförsörjningen och vice ordförande i styrgruppen, tårta till Maria och hennes arbetskamrater.

- Jag såg namntävlingen i nyhetsbrevet till anställda och funderade vilka stora salar vi har och vad de heter. Helt spontant tänkte jag på Aula Biologica, berättar Maria Wester när representanter för styrgruppen överlämnade vinnartårta till Maria och hennes arbetskamrater.

Maria Wester håller gärna på med ord, ordlekar och att lösa korsord, och tidigare brukade hon vara med i slogantävlingar. Orden kommer fort till henne.

- Jag gillar också det där med att anspela på latin, och sen är det lite snyggt när det hänger ihop, så jag spann vidare på Aula Nordica.

Maria Wester arbetar som universitetslektor/pedagogisk utvecklare vid UPL, Universitetspedagogik och lärandestöd. Hennes fördjupningsområde är värdegrund och lika villkor i undervisningen.

Skissbild över multisalen som byggs utanför Biologihuset.

Photo: LINK Arkitektur

Närmare 90 namnförslag lämnades i namntävlingen – vissa namnförslag hade flera personer föreslagit och vissa namn föreslogs även för övriga salar i Biologihuset. De inkomna namnförslagen sparas och kan komma att få ge namn åt fler salar i det ombyggda Biologihuset.

Redaktör: Lena Åminne