Nya mobiltelefoniavtalet

8 juni 2017

Det nya avtalet med TDC innebär att Tele 2 levererar de mobila tjänsterna, och täckningen jämfört med tidigare leverantör, Telia, blir då något förändrad. När det gäller samtalstrafik har Tele 2 en något lägre täckningsgrad, men för mobil data är täckningen och kapaciteten ungefär motsvarande Telias. De särskilda krav som Umeå universitet ställde i upphandlingen gällande täckning omfattade universitetets stationeringsorter och samtliga kommuner inom Västerbotten. TDC uppfyllde samtliga dessa krav.

Om det inom Universitetsförvaltningen skulle föreligga fall där samtals- eller datatäckningen inte är tillräcklig för att kunna utföra sitt arbete finns särskilda lösningar. Dessa är dock mer kostsamma än det upphandlade avtalet, och behovet av dem ska motiveras och tillstyrkas av enhetschef. Universitetsdirektören fattar det slutgiltiga beslutet om sådana lösningar.

Redaktör: Inger Duchek