Rutin för personuppgiftsbiträdesavtal

28 juni 2017

Om universitetet anlitar någon utomstående att på uppdrag av universitetet och enligt universitetets instruktioner behandla personuppgifter som universitetet är personuppgiftsansvarig för, utgör detta ett personuppgiftsbiträde. För att en sådan behandling ska vara laglig krävs att universitetet upprättar ett personuppgiftsbiträdesavtal med personuppgiftsbiträdet.

Umeå universitet är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som sker av universitetet, dess anställda och studenter, samt sådan personuppgiftsbehandling som sker av annan på uppdrag av universitetet. Universitetet har utsett ett personuppgiftsombud som har till uppgift att se till att personuppgifter behandlas på ett lagligt och korrekt sätt och i enlighet med god sed.

Om universitetet anlitar någon utomstående för att behandla personuppgifter måste ett personuppgiftsbiträdesavtral upprättas. Universitetets personuppgiftsombud ska alltid kontaktas innan ett sådant avtal upprättas. Personuppgiftsbiträdesavtal som är färdiga för underskrift ska alltid skickas direkt från personuppgiftsombudet till universitetsdirektör, bland annat för att personuppgiftsombudet ska ha en möjlighet att kunna säkerställa att avtalet uppfyller aktuella lagkrav. Kontakta personuppgiftsombudet vid frågor med anledning av detta. Personuppgiftsombudet nås via pulo@umu.se.

Ytterligare information om hantering av personuppgifter finns här.

Redaktör: Inger Duchek