8 nya platser på läkarprogrammet

21 september 2017

Regeringen satsar i höstbudgeten på att bygga ut landets läkarprogram. Umeå universitet får 8 av de 40 nybörjarplatser som inrättas på läkarprogrammen nästa år. Satsningen sträcker sig fram till år 2023 och innehåller en successiv ökning av antalet läkarstudenter. Antalet studenter på läkarprogrammet vid Umeå universitet kommer att öka från 1082 till 1170 då utbyggnaden är fullt genomförd.

Regeringen fördelar de nya utbildningsplatserna mellan landets 7 lärosäten som utbildar läkare.

- Det är mycket glädjande att vi fått denna utökning av antal läkarstudenter. Det här innebär att vi från 2024 kommer att utexaminera ytterligare 8 läkare per termin, säger Magnus Hultin, programrådsordförande för läkarprogrammet.

Umeå universitet som är det enda lärosätet i norra regionen med ett läkarprogram, genomför den kliniska delen av utbildningen vid fyra studieorter – Sunderbyn, Östersund, Sundsvall och Umeå. Varje år utexamineras 100 studenter på läkarprogrammet.

- Det råder brist på läkare i norra regionen. Vi samverkar med landstingen och regionerna i Norrland för att ge läkarstudenterna en mycket bra utbildning som förbereder dem för deras kommande yrkesliv som läkare, säger Magnus Hultin. En väsentlig del av utbildningen görs på mindre sjukhus och på hälsocentraler runt om i Norrland, vilket vi tror underlättar rekryteringen till dessa orter.

Den här satsningen gör regeringen för att klara kompetensförsörjningen inom hälso- och sjukvården. Läkarutbildningen byggdes ut under många år men har under senare år avstannat. Men med en växande befolkning och allt fler äldre har behovet av fler läkare ökat.

- Vi är glada över att Medicinska fakulteten har fått förtroendet att utbilda fler läkare, säger Kristina Lejon, fakultetens vicedekan för utbildning.

Redaktör: Lena Åminne