Påminnelse: Fyllnadsval till humanistiska fakultetsnämnden

26 september 2017

Humanistiska fakulteten måste göra ett fyllnadsval till fakultetsnämnden då den vilande suppleanten behöver ersättas.

Samtliga anställda vid fakulteten inbjuds därför att nominera kvinnor som kandidater till uppdraget som vilande suppleant, detta för att kunna vidmakthålla en god könsbalans i fakultetsnämnden. Se Regler för fyllnadsval, Dnr FS 1.2.2-1484-17.

Nominering görs via webbformulär, se länk nedan.

Sista dag att inkomma med nomineringar är 27 september.

Därefter tar valberedningens arbete vid. Rektors beslut om Regler för fyllnadsval, Dnr FS 1.2.2-1484-17, fastslår att fakultetens prefekter utgör valförsamling för föreliggande fyllnadsval.

Fyllnadsvalet kommer att äga rum 10 oktober.

Valbara till fakultetsnämnden är vetenskapligt kompetenta lärare. Med vetenskapligt kompetenta lärare avses i detta sammanhang, tillsvidareanställda lektorer, professorer och övriga disputerade lärare. Även professorer och lektorer på konstnärlig grund räknas till denna kategori.

Prefekter, ställföreträdande prefekter och biträdande prefekter kan inte vara ledamöter i fakultetsnämnden – Regler för val och utseende av ledamöter i fakultetsnämnderna (inkl. dekan och prodekan) vid Umeå universitet, för tiden 2017-07-01 – 2021-06-31, Dnr FS 1.1-1939-16.

Ny vilande suppleant kommer att tillträda 16 oktober.

Länk till webbformulär för nominering

Redaktör: Per Melander