Positiv prognos för universitetsförvaltningen

28 september 2017

Universitetsförvaltningens enheter har rapporterat in sina prognoser för helåret 2017, och en prognos för hela universitetsförvaltningen har sammanställts. Den visar på ett förväntat överskott om 12 153 tkr för året, vilket är en klar förbättring jämfört med den budget som lades och som visade på ett befarat underskott om 870 tkr.

I princip alla förvaltningsenheter har förbättrat sina resultat jämfört med den budget som lades. Det är dock främst två enheter som bidrar till en stor del av överskottet: ITS och Universitetsservice. ITS förväntas göra ett överskott om 3 112 tkr, vilket beror på lägre lönekostnader än budgeterat då man haft svårigheter att rekrytera personal. Universitetsservice prognos visar ett överskott om 5 164 tkr, vilket beror på effekterna av en ny prismodell som i år införts för lärmiljöer.

Universitetsförvaltningens och enheternas ekonomiska resultat kan du se via uppföljningsrapporten i Fokus.

Kommentarer till universitetsförvaltningens prognos kan du läsa här.

Universitetsförvaltningen fortsätter att följa enheternas ekonomiska utveckling och ser över vilka åtgärder som behöver vidtas inför nästa års budget. Om du har frågor om prognosen eller universitetsförvaltningens ekonomi, kontakta Anneli Enström.

Redaktör: Inger Duchek