Universitetets Open Access-policy har reviderats

21 september 2017

En av förändringarna i den reviderade Open Access-policyn är att forskare inte längre behöver deponera alla forskningspubliceringar som fulltextkopior i DiVA, Digitala vetenskapliga arkivet. Dock ska alla forskningspubliceringar även fortsättningsvis registreras.

Umeå universitet verkar för att alla publicerade forskningsresultat ska göras fritt tillgängliga i största möjliga utsträckning. DiVA är ett nationellt samarbete och en del av Open Access-initiativet om öppen tillgång till forskningsresultat enligt Berlindeklarationen 2003. Umeå universitet stödjer deklarationen, liksom Vetenskapsrådet och många andra forskningsfinansiärer.

Universitetsbiblioteket har ansvar för DiVA-systemet och importerar cirka 75 procent av universitetets forskningspublikationer från Web of Science och andra databaser. Övriga 25 procent läggs in manuellt av forskare och administratörer. Nu har universitetets Open Access-policy reviderats.

De huvudsakliga förändringarna är:

• Umeå universitets forskare behöver inte längre deponera en fulltextkopia av alla forskningspubliceringar i DiVA. Dock ska alla forskningspubliceringar även fortsättningsvis registreras. Samtliga rapporter och forskningspublikationer som ges ut av Umeå universitet ska fortsatt både registreras och deponeras.

• Umeå universitets forskare rekommenderas också att i möjligaste mån fortsätta publicera sina forskningsresultat med Open Access. Om detta inte görs är det värdefullt om en fulltextkopia publiceras öppet tillgänglig i DiVA, så kallad parallellpublicering.

• När det gäller fulltextpublicering av examensarbeten så krävs att fakultet eller institution får ett godkännande av författaren.

Open access-policy för vetenskaplig publicering vid Umeå universitet

För mer information, kontakta:

Publicering och forskarstöd
Umeå universitetsbibliotek