Ny doktorandkurs om forskningskommunikation startar

25 januari 2018

Att kommunicera vetenskap kommer inte alltid naturligt, men precis som andra aspekter av vetenskapligt arbete är det en färdighet som kan tränas och utvecklas. I oktober startar teknisk-naturvetenskaplig fakultet den nya kursen Kommunicera vetenskaplig forskning som riktar sig till doktorander.

Kursen innehåller många praktiska moment.

Foto: Hans Karlsson

– Det känns jättebra att denna kurs kommer att finnas för våra doktorander! Ämnet är aktuellt och ligger verkligen i tiden. Det är en demokratifråga och också vårt ansvar att kommunicera ut den forskning som sker vid universitetet till samhället på ett lämpligt sätt. Därför är det viktigt att forskare redan tidigt i karriären får verktygen för att kommunicera på ett bra sätt till olika målgrupper, säger Susanne Vikström, utbildningsledare vid teknisk-naturvetenskaplig fakultet.

Det hela började med att Martin Rosvall, universitetslektor vid Institutionen för fysik, gav en populärvetenskaplig presentation på KBC-dagarna om kritiskt tänkande och myt-debunking. Keith Larson, forskare vid Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, var där och lyssnade och han kontaktade Martin efteråt. Keith har stor erfarenhet av att kommunicera vetenskap till allmänheten. Han har dessutom gett en kurs i vetenskaplig kommunikation vid Lunds universitet och funderade på att göra det också vid Umeå universitet.

– Vi träffades och bestämde snabbt att Umeå universitet behöver en liknande kurs – och att det skulle vara lärorikt att koordinera den, säger Martin Rosvall som nu är kursansvarig tillsammans med Keith Larson.

– Jag kontaktade jag Susanne Vikström och vi fick presentera vår idé för Kommittén för utbildning på forskarnivå. Det gillade konceptet och vi ser fram emot att hålla kursen i oktober, fortsätter Martin.

Under kursens olika moment lär sig doktoranderna att identifiera målgrupper, destillera relevant information och att kommunicera informationen effektivt med hjälp av olika tekniker och tillvägagångssätt.

För att maximera utbytet av kursen krävs inläsning av kurslitteraturen innan kursstart. Den intensiva veckan som följer består av både praktiskt och kreativt arbete, som att skapa en hisspresentation, utveckla en hemsida eller producera en video för att kommunicera den egna forskningen.

Fokus läggs också på diskussioner kring värdering och förhållningssätt till vetenskap. Exempel på frågeställningar är: Vad är syftet med vetenskaplig kommunikation? Hur uppfattas och värderas vetenskapen? Vilka utmaningar för vetenskaplig kommunikation finns gentemot olika målgrupper?

Om doktorandkursen:

För vem? Doktorander vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten

Poäng? Kursen ger tre högskolepoäng.

När? Oktober 2018