Nominera forskare till Pro Futura Scientia XIV

2 oktober 2018

Umeå universitet har fått en inbjudan till att nominera upp till fyra forskare till Pro Futura Scientia XIV. Pro Futura Scientia är ett nationellt spetsforskningsprogram för unga forskare i humaniora och samhällsvetenskap.

Lärosätet kan välja att endast nominera en eller två forskare. Om lärosätet väljer att nominera tre personer, skall minst en av dessa forskare ha doktorsexamen från och vara verksam vid annat lärosäte eller forskningsinstitut än det förslagsställande.

Om lärosätet väljer att nominera fyra personer, skall minst två av dessa forskare ha doktorsexamen från och vara verksamma vid annat lärosäte eller forskningsinstitut än det förslagsställande, varav minst en av de nominerade skall ha doktorsexamen från och vara verksam vid universitet eller institut utanför Sverige.

De nominerade forskarna skall ha avlagt doktorsexamen höstterminen 2010 eller senare, dock ej senare än höstterminen 2016. Tid för föräldraledighet, längre tids sjukdom samt tjänstgöring inom totalförsvaret efter doktorsexamen kan räknas bort. Ansökningshandlingarna skrivs på engelska.

Vad skall det interna nomineringsförslaget innehålla?

• Namn och meritförteckning för varje nominerad forskare.
  • Kort motivering (max 1 sidor) till varför den nominerades verksamhet utgör en viktig del i fakultetens och universitets forskningsprofil.
  • Kort beskrivning av det planerade projektet (1-2 sidor).
  • En försäkran att de nominerade accepterar betingelserna med helårsvistelser med närvaroplikt vid SCAS och vid utländskt IAS.
  • Försäkran om att eventuella externa kandidater ställer sig positiva till att flytta till Umeå.
  • Plan som tagits fram i samråd med fakulteten avseende tillsvidareanställning av forskaren fr.o.m det tredje projektåret, samt planerad finansiering för femte projektåret.

Vad händer efter den interna nomineringsprocessen?

Efter beslut av rektor kontaktar Grants Office de nominerade för att informera om ansökningsförfarandet samt om vilka regler och tidsramar som gäller.

Nomineringar sänds av prefekt eller motsvarande senast måndag 29 oktober 2018 klockan 12.00 till:

För Humfak till Henrik Åström Elmersjö
För Samfak till Thomas Pettersson