Pilotutbildning i hållbar utveckling för lärare

30 oktober 2018

Just nu pågår en pilotutbildning i Hållbar utveckling för universitetslärare. Utbildningen genomförs i samarbete mellan Teknisk-naturvetenskaplig fakultet och Universitetspedagogik och lärandestöd, UPL. Förhoppningen är att kursen snart ska erbjudas alla lärare vid universitetet.

Jon Moen hoppas på att utbildningen snart ska ingå i det ordinarie kursutbudet.

Foto: Mattias Pettersson

– Jag menar att frågan om hur vi kan få ett hållbart samhälle är vår generations viktigaste. Som universitet tycker jag att vi ska vara i framkant och ta ett helhetsgrepp kring området, men då måste vi också ge våra lärare verktyg i hur de kan undervisa i ämnet, säger Jon Moen, kursansvarig för utbildningen och professor vid Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap.

Stort behov av kurs i hållbar utveckling

Det var i samband med en utredning som gjordes på uppdrag av Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten som det framkom att det fanns stor okunskap om hållbar utveckling bland fakultetens lärare. Utredningsgruppen föreslog att fakulteten skulle ta fram en plan för en lärarutbildning inom ämnet, vilket gjordes tillsammans med representanter från fakulteten, UPL och Handelshögskolan. Fakulteten var positiv till planen och avsatte medel för en pilotomgång där två lärare från varje institution inom fakulteten fått delta.

– UPL har stor erfarenhet av att fortbilda lärare, och samarbetet innebär en möjlighet att tillvarata och nyttja de resurser som redan finns för detta ändamål.

Kursens innehåll

Pilotomgången – som precis har kommit halvvägs – består av sex kurstillfällen (dagar) där deltagarna får lära sig mer om ämnet, men också får prova på olika metoder att utbilda inom ämnet. Varje kursdag har olika fokus och innehåller bland annat FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling, normkritik, ekonomi, systemtänkande och så kallade "wicked problems", komplexa problem utan en tydlig lösning där det finns en bakomliggande värderingsproblematik.

– Min förhoppning när pilotomgången är genomförd är att detta blir en kurs som ska ingå i det ordinarie kursutbudet och vara tillgänglig för alla lärare vid universitetet, säger Jon Moen.

För mer information, kontakta:

Jon Moen

Eva Svedmark