Prognostiserat ekonomiskt överskott 2018

18 oktober 2018

Universitetet väntas få ett ekonomiskt överskott på 186 miljoner kronor i år. Det visar prognosen i den senaste tertialrapporten.
– Det är olyckligt att tillgängliga resurser inte används i större utsträckning för att fortsätta utveckla vår forskning och utbildning, säger rektor Hans Adolfsson.

Foto: Ulrika Bergfors

År 2017 var det ekonomiska resultatet ett överskott med 102 miljoner kronor och det samlade myndighetskapitalet var +612 miljoner kronor. Enligt prognosen i den senaste tertialrapporten beräknas det ekonomiska resultatet år 2018 till +186 miljoner. Det är i så fall andra året i rad som Umeå universitet ökar sitt myndighetskapital, något som innebär att resurserna inte används fullt ut för att utveckla verksamheten.

Enligt Hans Adolfsson beror utvecklingen på flera saker, bland annat på en tröghet i systemet – det tar tid för gjorda satsningar att slå igenom och bli synliga – och kanske även på en fortsatt oro för sämre tider.

– Klart är att vi har råd att anställa fler medarbetare och doktorander, och även om det tar tid att rekrytera är det inte hela förklaringen till att pengar hamnar på hög. Vi måste hitta metoder att stimulera vår verksamhet, att få institutioner och enheter att våga investera i personal och infrastruktur för att kunna fortsätta utveckla universitetet, säger han.

Redan i våras pekade prognosen på ett stort överskott, +160 miljoner kronor, år 2018. Rektor gav då fakulteterna, Lärarhögskolan, Universitetsbiblioteket och Universitetsförvaltningen i uppdrag att ta fram handlingsplaner för hur tillgängliga resurser skulle användas och investeras i högre grad 2018–2019. Handlingsplanerna redovisades den 7 september.

Eftersom även universitetets senaste ekonomiska prognos indikerar ett stort överskott, planerar universitetsledningen för att vidta ytterligare åtgärder. Det innebär att en mindre del av 2019 års ekonomiska överskott kan komma att dras in, från de fakulteter och motsvarande som överskrider en viss nivå på myndighetskapital per verksamhetsgren i slutet av 2019. Rektor beslutar därefter till vilka strategiska insatser dessa medel ska användas till.

– Eftersom det är andra året i rad med ekonomiskt överskott – och att överskottet dessutom ökar år 2018 – behöver trenden vändas år 2019, säger Per Ragnarsson, biträdande universitetsdirektör och budgetchef.

Umeå universitets prognostiserade resultat år 2018 är väsentligt högre än prognostiserat resultat på andra universitet.
– Det är angeläget att vi på alla chefsnivåer inom universitetet arbetar för att i så hög grad som möjligt årligen nyttja tillgängliga resurser till att bedriva och utveckla utbildning och forskning av hög kvalitet, säger Hans Adolfsson.

För mer information, kontakta:

Per Ragnarsson,
biträdande universitetsdirektör och budgetchef