Rekordstort intresse för AIMday på temat demokrati

4 oktober 2018

Över tjugo olika demokratifrågor från ett 15-tal kommuner, föreningar och andra verksamheter. Det är vad forskare vid Umeå universitet har att sätta tänderna i inför mötesplatsen AIMday Demokrati den 20 november. Forskar du om landsbygd, digitalisering, hållbar utveckling, jämlikhet eller integration? Anmäl dig!

AIMday är en mötesform där forskare, företag och organisationer knyter kontakt och utbyter kunskap och erfarenheter. Frågor och problemområden formuleras av företagen och varje fråga diskuteras under en timme. Det kan ge ökad förståelse, ny kunskap, nya perspektiv och utveckling av både verksamheter och forskning.

Foto: Mattias Pettersson

Under sensommaren har organisationer och företag kunnat ställa frågor på temat demokrati som de vill diskutera med forskare vid Umeå universitet. Och engagemanget är rekordstort.
– Aldrig förut har vi fått in så många frågor från så många olika aktörer. Är våra forskare lika peppade på att prata tänkbara lösningar så kommer vi att få en väldigt givande AIMday, säger Anna Sandström Emmelin, en av arrangörerna vid Enheten för externa relationer.

Nu kan du som forskare anmäla dig
Fram till den 4 november kan du som är forskare anmäla vilka frågor du vill vara med och diskutera utifrån din speciella expertis. Frågeställningarna, som rör allt från integrationsutmaningar till digitaliseringens möjligheter, kommer att matchas till tvärvetenskapliga grupper och dryftas i en timme långa mini-workshops.
– Att hitta en lösning där och då är kanske mycket begärt, och det är heller inte riktigt tanken. Istället vill vi skapa en naturlig mötesplats för forskare och samhälle som i sin tur kan leda till nya samarbeten och fortsatt utveckling, förklarar Anna.

För de som vill ta sitt samarbete vidare kommer det också att finnas möjlighet att söka förstudiemedel.

Läs mer om AIMday, ta del av frågorna och anmäl dig

Text: Lena Holmberg