TEMA AI: Arbetsgrupp för regeringens satsning inom AI utsedd

18 oktober 2018

Regeringen beslutade i juni 2018 att uppdra åt sju lärosäten (Chalmers, KTH, samt universiteten i Göteborg, Linköping, Lund, Umeå och Örebro) att genomföra en kompetensutvecklingsinsats och etablera en nationell kunskapsplattform inom området AI. En arbetsgrupp har nu utsetts.

Rektor har delegerat till teknisk-naturvetenskapliga fakulteten att ansvara för genomförandet av regeringsuppdraget under 2018. Fakultetens prodekan har beslutat att utse följande arbetsgrupp för regeringsuppdraget avseende AI. Det tillkommer en representant vardera från humanistiska, samhällsvetenskapliga och medicinska fakulteten inom kort.

Helena Lindgren, Institutionen för datavetenskap – ordförande
Zongua Gu, Institutionen för tillämpad fysik och elektronik
Ola Ringdahl, Institutionen för datavetenskap
Martin Rosvall, Institutionen för fysik
Patrik Rydén, Institutionen för matematik och matematisk statistik

Mandatperioden för uppdraget är 1 juli till 31 december 2018. Vid årsskiftet ses arbetet över och eventuella förändringar i arbetsform kan komma att beslutas.