Cecilia Franzén: Vi blir aldrig färdiga

26 november 2018

Till synes plötsligt befinner vi oss redan i den senare hälften av november månad. Höstmörkret sluter sig omkring oss och ännu återstår några veckor i högt arbetstempo innan det blir dags för en välbehövlig julledighet.

På Lokalförsörjningsenheten har vi under hösten med spänning väntat på resultatet av den pågående rekryteringsprocessen för en ny enhetschef. Nyligen mottog vi, med glädje, beskedet att vår tidigare enhetschef Richard Olsson också blir vår nye. Vi ser fram emot hans nypremiär på enheten i början av februari.

En ständigt pågående förändringsprocess
En betydande del av Lokalförsörjningsenhetens arbetsuppgifter berör lokalplanering. Inom en så stor verksamhet som Umeå universitet uppstår ständigt nya behov som innebär lokalförändringar i form av ombyggnation eller nybyggnation. Enheten hanterar löpande ett antal större lokalprojekt i samråd med berörda institutioner, enheter, fakulteter, ledning, samverkanspartners och fastighetsägare.

Ibland kan det te sig som om byggprojekten avlöser varandra utan slut. Med dem uppstår ibland, till och med ganska ofta, störningar som begränsad framkomlighet, problem med buller och damm, begränsningar i lokalnyttjandet och försämrade parkeringsmöjligheter under byggtiden. Allt detta kan av förståeliga skäl upplevas som frustrerande och utmanande i det dagliga. På enheten pratar vi ibland skämtsamt om den dag då vi är färdiga.

Det är viktigt att påminnas om att den här ständigt pågående förändringsprocessen som innefattar lokaler i grunden är något positivt. Det är ett tecken på att universitetets verksamhet är dynamisk och mångfacetterad. Som ett led i detta omformar universitetet sina lokaler för att anpassa sig till förändrade förutsättningar och för att möta nya behov.
Vi blir aldrig färdiga.

Universitetets största lokalprojekt genom tiderna

Skissbild över multisalen som byggs utanför Biologihuset.

Foto: LINK Arkitektur

På universitetets tre campusområden i Umeå pågår just nu planering, projektering och ombyggnad av ett antal spännande projekt. En ögonblicksbild kan se ut så här:

• Universitetets största lokalprojekt genom tiderna – ombyggnaden av Biologihuset – fortskrider. Projektet innebär en totalrenovering av byggnaden som leder till ökad flexibilitet, moderna undervisningsmiljöer, laboratorier och studieplatser. Projektet innebär också en tillbyggnad om cirka 1700 kvadratmeter med kontor, lärosalar och multisal.
  • På Konstnärligt campus pågår utvecklingen av projektet WisDome. Här skapas en ny sammanslagen miljö för verksamheterna Sliperiet och Umevatoriet med en satsning på ett forskning- och innovationscentrum, makerspace och en mötesplats för akademi, näringsliv och samhälle. I projektet ingår en ombyggnation av lokalerna i nuvarande Sliperiet och nybyggnation av en domteater med världsledande visualiseringsteknik.
  •

På campus NUS pågår ombyggnad för ett gemensamt kliniskt träningscenter i byggnad 5A. Här planeras för samlokalisering av universitetets och landstingets kliniska träningsverksamheter, vilket ökar möjligheterna till utbyte mellan utbildning, forskning och kliniskt arbete.

Hållbar utveckling och Agenda 2030
Lokalförsörjningen ansvarar också för att samordna universitetets arbete med hållbar utveckling och Agenda 2030-frågor. På enheten koordineras universitetets deltagande i två spännande hållbarhetsprojekt med testbäddar inom universitetsstadsområdet som har bäring på lokaler.

I EU-projektet Ruggedised samverkar Umeå tillsammans med städer som Rotterdam och Glasgow för att utveckla smarta stadsdelar med hållbara och digitala lösningar. Lokalförsörjningsenheten ansvarar för delprojektet Demand-Side Management. I projektet mäts samband mellan olika energiparametrar, närvaro och lokalbokningsfrekvens i universitetets byggnader och lokaler. Syftet är att minska energianvändningen och optimera servicetjänster och användning av AV-utrustning.

Sharing Cities är ett Vinnova-projekt som ingår i ett nationellt program för utveckling av delningsekonomi. I delprojektet Sharing cities Umeå ska världsledande innovationer för delningsekonomi utvecklas under projekttiden 2018–2020. Inom Umeå finns fyra delprojekt där testbädden för universitets- och sjukhusområdet utvecklar delning av de grönytor som finns i området. I projektet kommer en aktivitetspaviljong skapas och delar av huvudcampus mark- och grönytor att utvecklas för att kunna nyttjas av fler.

Vi blir aldrig blir färdiga och det är precis så som det ska vara.

//Cecilia