Nominera till förtjänstmedalj

15 november 2018

Umeå universitets förtjänstmedalj delas ut vart tredje år till personer som har gjort särskilt betydelsefulla insatser för universitetet. Mottagare av medaljen kan vara anställd eller extern, fortfarande arbetande eller pensionerad/emeriterad. Nominera kandidat senast den 17 december klockan 10.00.

Medaljen delas ut vid Årshögtiden i oktober, för att uppmärksamma en person eller de personer som betytt särskilt mycket för universitetet genom åren. Medaljen har delats ut vid 20 tillfällen mellan åren 1985-2016.

Urvalsprocess

Utifrån de nomineringar som kommer in väljer en särskilt kommitté ut ett antal förslag som läggs fram för universitetsstyrelsen. Kommittén består av universitetsstyrelsens ordförande, en av lärarrepresentanterna och en av studentrepresentanterna. Utifrån dessa förslag tar sedan universitetsstyrelsen beslut om mottagaren eller mottagarna av medaljen. Beslutet fattas vid universitetsstyrelsens sammanträde i februari.

Nomineringsprocess

Nomineringen ska innehålla en motivering till varför just den nominerade personen har gjort sig förtjänt av medaljen. Nomineringen får vara max 1 200 tecken utan blanksteg.

Nomineringen skickas sedan till ett av fakultetskanslierna, senast den 17 december klockan 10.00.

Humanistisk fakultet

Biträdande kanslichef Peter Lexelius

Teknisk-naturvetenskaplig fakultet

Kanslichef Åsa Boily