Vaartoe söker forskningsledare

16 november 2018

Vaartoe – Centrum för samisk forskning har som uppdrag att samordna, stimulera och företräda samisk forskning vid Umeå universitet. Nu söker Vaartoe forskningsledare inom fyra tematiska områden.

För att tydliggöra centrets fakultetsövergripande ansvar samt öka antalet forskningssamarbeten söker vi forskningsledare inom fyra tematiska områden:

• Hälsa och levnadsvillkor
  • Kultur och historia
  • Mark och vatten
  • Språk och utbildning

Som forskningsledare för ett temaområde kommer du att spela en central roll för att vidareutveckla samisk forskning vid Umeå universitet. I uppdraget ingår bl.a. att inom ditt område:

• bidra till god kvalitet och hög relevans i den samiska forskningen genom att stötta forskare i utvecklingen och genomförandet av projekt
  • ta initiativ till nya projekt och leda arbetet med bidragansökningar
  • utveckla och upprätthålla nationella och internationella nätverk inom samisk forskning och urfolksforskning
  • samarbeta med Vaartoes ledning för att kvalitetssäkra forskningen

Som forskningsledare behöver du vara villig att samarbeta med forskare från olika discipliner och med olika intressen utanför akademin.

Du bör ha en egen bakgrund inom samisk forskning eller urfolksforskning. Erfarenhet av forskning i samverkan är en merit.

Uppdragen har en varaktighet på två år (med möjlighet till förlängning ytterligare två år) och omfattar 20% procent av en heltidstjänst. Tillträde 1 april eller enligt överenskommelse.

Krav för uppdraget

Behörig för uppdraget är disputerad forskare/lärare som har en tillsvidareanställning vid Umeå universitet som omfattar minst 50%.

Meriterande för uppdraget är:

• akademisk ledarskapsförmåga, som kan visas genom dokumenterad erfarenhet av forskningsledarskap (t.ex. ledning av större forskningsprojekt) eller andra ledningsuppdrag inom akademin
  • vetenskaplig skicklighet, som kan visas genom dokumenterad förmåga att i konkurrens erhålla forskningsbidrag samt egen publicering. Vetenskapliga meriter med koppling till aktuellt temaområde är särskilt meriterande.
  • samverkansförmåga, som kan visas genom dokumenterade samarbetsprojekt inom och utom akademin.

Till intresseanmälan till uppdrag som forskningsledare ska bifogas:

• personligt brev som motiverar varför du söker uppdraget och hur du vill utveckla forskningen inom ditt temaområde vid Umeå universitet
  • CV
  • Redogörelse för vetenskaplig verksamhet
  • Publikationslista
  • Redogörelse för ledarskaps- och samverkansverksamhet

Dessa dokument och intresseanmälan skickas per e-post till forskningssamordnare Henrik Åström Elmersjö, henrik.astrom.elmersjo@umu.se

Intresseanmälan och samtliga dokument ska ha inkommit senast 11 januari 2019.

Beredning och beslut

Ärendet kommer att beredas av Humanistiska fakultetens forskningsstrategiska kommitté och beslutas av dekan.

Redaktör: Per Melander