Att börja om som lärare

5 december 2018

Aktum Hur är det att efter ett längre uppehåll återvända till rollen som lärare? Erik Lindenius är lektor och lärare vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper. Efter fem år som utbildningsledare vid kansliet för humaniora har han återgått till att undervisa igen.

Erik Lindenius, lektor och lärare vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Foto: Per Melander

Efter fem år valde Erik Lindenius att göra comeback som lärare.

Han berättar att den förändring som var tydligast för honom när han "började om" var digitaliseringen av utbildningarna:
— När jag började som utbildningsledare var inte allt samlat på lärplattformar, som det är nu. I och med nya Ladok, kommer all administration vara digital.

— En mer privat förändring är att barnen nu är autonoma tonåringar, vilket gör att jag också kan arbeta mer flexibelt.

Tillbaka till den kreativa friheten

En ledstjärna i lärarrollen har för Erik Lindenius alltid varit att göra saker begripliga.

— Som tjänsteman ville jag förenkla och tydliggöra alla administrativa strukturer. Jag fortsatte under alla år att producera den populärvetenskapliga podcasten Mediespanarna.

— Jag sökte mig tillbaka till lektorskapet för att den ger mig en kreativ frihet. Och för att jag kan se när något förändras i ögonen på studenter.
Så jag tror att jag skulle vilja definiera rollen som lärare som den som hjälper studenten att förändras. En sådan vill jag vara.

Har du några pedagogiska käpphästar?
— Jag är nog en sorts skvader av min tid som lektor och min tid som tjänsteman. För mig är det viktigt att våra utbildningar hänger ihop. Att det finns en röd tråd för studenterna och att utbildningsplaner, kursplaner, föreläsningar och examinationer är tydliga för såväl studenter som kollegor.

Har du några förebilder?
— En viktig katalysator som fick mig att vilja söka lektorat igen, var olika engagerade lärare som jag träffade i min roll som utbildningsledare. De är mina förebilder.

Vad gör en dag lyckad som lärare?
— För mig skulle en lyckad dag kunna vara att planera med kollegorna, göra något med studenterna och sedan avsluta dagen med att spela in en podcast. En optimal dag skulle dock innebära att jag bara behövde fokusera på en av dessa saker.

En önskan inför framtiden

På en avslutande fråga om vad han i dag önskar var annorlunda, när det gäller förutsättningar och resurser, säger han att mest av allt önskar han att den föråldrade resursfördelningen mellan olika fakulteter kunde förändras.

Tiden får utvisa om hans önskan blir bönhörd.

Mediespanarna

Varje vecka (nästan) kan medieintresserade ladda ner ett nytt avsnitt av podcasten Mediespanarna. Bakom podden står två lektorer i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet: Jesper Enbom och Erik Lindenius.

Mediespanarnas webbplats

Redaktör: Per Melander