Caroline Sjöberg: Dags att summera

7 december 2018

Det känns som det var alldeles nyss som jag skrev om terminsstarten. Nu närmar sig årets slut och hösten har gått otroligt snabbt. Snart är det dags för bokslut och verksamhetsberättelser. Att summera vad som hänt under året är alltid nyttigt och även om ambitionerna ibland varit större än vad tiden tillåtit, förvånas jag över hur mycket som faktiskt hunnits med.

Universitetsförvaltningens organisation har satt sig och jag tycker att den fungerar allt bättre. Verksamhetsområdescheferna känns bekväma i sina uppdrag och arbetet i förvaltningsledningen har funnit sina former. Innan sommaren träffade jag alla enhetschefer enskilt och diskuterade bland annat organisationen. Det var bra och givande samtal.

Jag har därefter gjort smärre justeringar, till exempel genom att flytta IT-enheten från INFRA till det nya verksamhetsområdet för IT, men i stort bedömer jag att organiseringen i fem områden fungerar utmärkt. Verksamhetsområdena arbetar lite olika och en viss anpassning är rimlig.

Viktiga rådsgrupperingar på plats

Ett nytt råd har sett dagens ljus – IT-rådet "RÅDIT". Gruppens uppdrag är att lyfta behov av investeringar inom IT-området samt att föreslå prioriteringar. RÅDIT utgör därmed en viktig del av universitetsledningens behovssonderings- och förankringsprocess.

Ett annat råd som jag tycker fungerar bättre och bättre är RADON (strategiskt råd för administrativa frågor). Grupperingen är en sammanslagning av kanslichefsmötet och förvaltningens ledningsgrupp. Vi träffas en gång i månaden och förankrar och resonerar om en mängd gemensamma frågor. RADON utgör därmed en utmärkt plattform för att fördjupa dialogen mellan förvaltningens enheter och fakulteternas kanslier.

Två gemensamma arenor som ökar kvaliteten och skapar ännu större förståelse.

Värdegrund och vision på agendan

Inom förvaltningen har vi under året, liksom resten av UmU, engagerat oss i såväl värdegrunds- som visionsarbete. Ett gediget arbete har genomförts på våra enheter och engagemanget har varit stort! Efter årsskiftet, närmare bestämt 17 januari, planeras ett universitetsgemensamt seminarium vid vilket Vision 2020–2025 kommer att presenteras och diskuteras.

Foto: Caroline Sjöberg

Värdegrundsmaterialet sammanställs nu och beräknas finnas tillgängligt i bokform innan sommaren. Ett spännande arbete som knyter an till de grundpelare som vår vision kommer att vila på.

Därtill pågår en hel mängd annat viktigt arbete ute på våra tolv enheter. Om en hel del av dessa aktiviteter kan ni läsa i våra nyhetspuffar eller i bloggen. För trots att omvärlden är fylld av ovisshet, kan jag konstatera att vi på förvaltningen och vid UmU bedriver ett framåtsyftande och professionellt arbete. Det kan, och ska, vi vara stolta över!

Så till sist; trots att det är ytterligare några veckor kvar, passar jag på att tillönska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt 2019!

/Caroline