Institutionen för geografi och ekonomisk historia delas

20 december 2018

Institutionen för geografi och ekonomisk historia delas från och med 1 januari 2019 och ombildas till Institutionen för geografi (Department of Geography). Detta efter beslut i universitetsstyrelsen den 13/12 2018. Samtidigt bildas Enheten för ekonomisk historia (Unit of Economic History), efter rektorsbeslut den 18/12 2018.

Institutionen för geografi och ekonomisk historia inrättades av universitetsstyrelsen den 1 januari 2012, genom en sammanslagning av institutionerna för kulturgeografi och ekonomisk historia. I januari 2015 utfärdades en delegationsordning där de två enheternas självständighet stärktes som avdelningar, men fortsatt inom ramen för en institution. Den gemensamma stödfunktionen upphörde och de biträdande prefekternas ansvar utvidgades.

Avdelningarna har olika inriktning och det finns, trots försök, inga gemensamma programsamarbeten på grund- eller avancerad nivå eller gemensamma forskarutbildningskurser. Forskare på institutionen samarbetar över institutionsgränser och fakultetsgränser, samarbeten som är resultat av gemensamma intressen och inte organisatorisk tillhörighet. Institutionssammanslagningen har därför varken ökat eller minskat samarbetena. De förhoppningar om synergieffekter och utökat samarbete som angavs som skäl för sammanslagningen har alltså inte kunnat förverkligas, vilket beror på avdelningarnas vitt skilda mål och strategier. Institutionen har därför önskat en delning, vilket nu alltså beslutats.

Redaktör: Eva Stoianov