Påminnelse: Nominera till Skytteanska Samfundets pris 2019

18 december 2018

Styrelsen för Skytteanska Samfundet har beslutat att under år 2019 dela ut ett pris på 40.000 kronor till en välförtjänt yngre forskare inom den humanistiska fakulteten samt ett motsvarande pris på 40 000 kr till en yngre forskare inom teknisk-naturvetenskapliga fakulteten.

Syftet med priset är bland annat:

• att stödja forskningen vid Umeå universitet
  • att uppmuntra framstående yngre forskare till fortsatt forskningsverksamhet
  • att sprida kännedom om Skytteanska Samfundet inom Umeå universitet och hos allmänheten.

Behöriga: Priset delas ut till en skicklig yngre forskare som befinner sig tidigt i karriären, helst inte mer än fem år efter avlagd doktorsexamen, och som är anställd vid Umeå universitet. Vid bedömning av skicklighet skall särskild hänsyn tas till den vetenskapliga kapacitetsutvecklingen under den senaste femårsperioden. Ingen kan få priset mer än en gång.

Förslag på pristagare skall senast den 15 januari 2019 insändas till Samfundets Preses Lars-Erik Edlund, institutionen för språkstudier eller till sekreteraren Ulf Wiberg, Skytteanska Samfundet, Humanisthuset, 901 87 Umeå vilka också tar emot frågor.

Förslagen skall åtföljas av en inte alltför kortfattad motivering och ett CV. Följande punkter bör finnas med: publikationer, extern finansiering, samverkansuppdrag, nationella och internationella forskningsnätverk samt övriga uppdrag som ex vis review-uppdrag och handledning.

OBS! Inget hindrar att en person nomineras flera gånger. Tidigare förslag måste dock aktualiseras. Förslaget bör givetvis inte diskuteras med den föreslagne och inte heller ges offentlighet.

Styrelsen för Skytteanska Samfundet utser pristagaren sedan en av styrelsen utsedd beredningsnämnd behandlat inkomna förslag och gett sin rekommendation till styrelsen. Pristagarna utses under våren 2019 och prisutdelningen sker vid Umeå universitets årshögtid hösten 2019.

Lars-Erik Edlund, samfundets preses
Ulf Wiberg, samfundets sekreterare