Budgetunderlag med tre strategiska äskanden

21 februari 2018

Universitetsstyrelsen har fastställt budgetunderlag för perioden 2019–2021. Umeå universitet framhåller särskilt behovet av högre andel basanslag till forskning och ett samlat grepp om forskningsinfrastruktur. Dessutom utvecklas tre äskanden av särskild strategisk betydelse.

I budgetunderlaget till regeringen betonar Umeå universitet hur nödvändiga höjda basanslag inom forskning är för svenska lärosätens förmåga att vara starka och ansvarsfulla. Universitetet lyfter också att det är nödvändigt att kraftigt höja andelen basanslag i förhållande till andelen externa forskningsanslag, eftersom att dagens obalans hämmar universitetens förmåga att ta ett ökat ansvar för bland annat internationalisering, karriärtjänster, infrastruktur, jämställdhet och forskningsanknytning.

I budgetunderlaget utvecklas även tre äskanden för Umeå universitetet av särskilt strategisk betydelse. Två har förekommit tidigare: ett uppdrag och resurser motsvarande 20 miljoner kronor/år för att inrätta ett nationellt centrum för arktisk forskning och utbildning, och en utbyggnad av läkarprogrammet med 24 nybörjarplatser från och med år 2019 genom medel för grundutbildningsram och ALF-medel.

Nytt för i år är att universitetet söker ekonomiskt stöd för att stärka Sveriges innovationskraft genom att utveckla utbildning och forskning inom Innovationsplattform Norr, tillsammans med Luleå tekniska universitet och Mittuniversitetet.

Inom Innovationsplattform Norr fokuseras på följande områden:
1: Utveckla framtidens lärande mot mer flexibla utbildningsformer

2: Förädla de arktiska styrkorna, med avseende på naturresurser och klimat, och utveckla näringslivet på ett hållbart sätt

3: Utveckla nya modeller för attraktiva arktiska samhällen som inte kräver hög befolkningstäthet, inte minst med hänsyn till vård och annan samhällsservice

Mer om Innovationsplattform Norr i Dieter Müllers blogg