Ekonomiskt överskott i årsredovisningen för år 2017

22 februari 2018

Universitetsstyrelsen har fastställt Umeå universitets årsredovisning 2017. Årets ekonomiska resultat uppgår till +102 miljoner kronor. Det är första gången sedan 2012 som resultatet visar på plus.

– Till stor del har underskott under de senaste fyra åren varit en följd av en långsiktig plan och under perioden 2014−2016 har en anpassning till en lägre kostnadsnivå skett i syfte att nå ekonomisk balans. Målet för året var att ha balans mellan intäkter och kostnader. Det är viktigt att använda tillgängliga resurser i så hög grad som möjligt till att bedriva utbildning och forskning av hög kvalitet, säger Per Ragnarsson, biträdande universitetsdirektör.

År 2017 har intäkterna ökat med 66 miljoner kronor (+ 2 procent), medan kostnaderna har minskat med 41 miljoner kronor (– 1 procent).

Under 2017 var det totala antalet registrerade studenter 33 001 stycken, nästan 2 000 fler än 2016. Utbildningsvolymen mätt som helårsstudenter ökade med cirka 3 procent under 2017.

– Ökningen beror i huvudsak på att fler studenter går fristående kurser, och där ryms bland annat uppdrag från Socialstyrelsen och på de särskilda satsningar på vissa utbildningsprogram inom medicinsk fakultet och Lärarhögskolan, som regeringen beslutat om de senaste åren.

Jämfört med tidigare år överskrids takbeloppet väldigt lite, differensen ligger på bara drygt 2 miljoner kronor, att jämföra med fjolårets 7 miljoner och 2015 års siffra på drygt 37 miljoner.

– Utvecklingen 2017 är helt i linje med universitetets strategi att minska överproduktionen, säger Per Ragnarsson.

I årsredovisningen framkommer också att antalet anställda har minskat med 2 procent jämfört med 2016. Det innebär att universitetet nu har 4 051 personer anställda. Även antalet aktiva doktorander har minskat, från 1 102 stycken år 2016 till 978 år 2017. Antalet lektorer fortsätter dock att öka, i motsats till antalet adjunkter, allt i enlighet med universitetets strategi att öka andelen disputerade lärare.

I årsredovisningen står också att andelen kvinnliga professorer nu uppgår till 31 procent, vilket är en ökning med en procentenhet jämfört med föregående år. Umeå universitet har dock en bra bit kvar till en så kallad jämn könsfördelning inom intervallet 40–60 procent.

Enligt Vetenskapsrådets beräkning inför budgetåret 2018 var den ämnesnormaliserade medelciteringen för Umeå universitets publikationer (artiklar) 9 procent över världsgenomsnittet, en ökning med 4 procentenheter jämfört med beräkningen inför 2017.

Läs hela årsredovisningen