Klart med ny anställningsordning

27 februari 2018

Den nya anställningsordningen för lärare vid Umeå universitet – som gäller från den 1 april 2018 – innebär bland annat att tillsvidareanställning som biträdande universitetslektor ersätts med en tidsbegränsad anställning för biträdande universitetslektor under 4–6 år, och att befattningen forskarassistent inte längre kan ingås. Båda dessa förändringar har sin grund i förändringar i högskoleförordningen.

– Den nya anställningsordningen har bland annat föranletts av den omarbetade högskoleförordningen avseende biträdande lektorat, säger Lars Nordlander, personalchef vid Umeå universitet.

Enligt högskoleförordningen ska universitetsstyrelsen besluta om en anställningsordning som reglerar lärarkategorier, behörighetskriterier och bedömningsgrunder vid rekrytering och befordran samt sakkunnigförfarande. I anställningsordningen konkretiseras den reglering som är fastställd i högskolelagen och i högskoleförordningen. Därutöver regleras läraranställningar i centrala och lokala kollektivavtal. Kompletterande bestämmelser finns också i universitetets styrdokument.

Förändringen i anställningsordningen har bland annat inneburit omformuleringar och språkliga ändringar. Bland de mer påtagliga förändringarna finns att anställning som forskarassistent kommer att fasas ut.

När det gäller forskare finns en ny skrivning om att syftet med anställningen är att attrahera och skapa förutsättningar för forskare som har strategisk betydelse för verksamheten. Grunden för anställningen ska vara externa forskningsmedel som ska vara direkt knutna till den sökande.

Anställning av universitetsadjunkt ska användas när verksamheten har behov av aktuell professionskompetens. Vidare förändras skrivningen när det gäller befordran från universitetsadjunkt till universitetslektor att den som har en tillsvidareanställning som universitetsadjunkt från och med den 1 april 2018, och som avlägger doktorsexamen, kan ges möjlighet att, efter ansökan, prövas för befordran till universitetslektor om verksamhetens behov och förutsättningar medger det.

En het fråga i diskussionerna om den nya anställningsordningen har varit den nya typen av befattning för meritering, biträdande lektorat, som utgör en brygga mellan en postdoktoranställning och en lektorsanställning. Enligt den nya anställningsordningen ska en anställning som biträdande universitetslektor i huvudsak vara inriktad mot vetenskaplig meritering, resterande tid ska främst vara inriktad mot pedagogisk meritering. Minimitiden för vetenskaplig meritering och anställningstid (4–6 år) ska vara beslutad före utlysning.

För att anställas som biträdande universitetslektor ska den anställde ha avlagt doktorsexamen högst fem år innan tiden för ansökan enligt förändring i högskoleförordningen.

Remissen om den nya anställningsordningen har administrerats av fakulteter, universitetsförvaltning, universitetsbiblioteket, lärarhögskolan, studentkårer samt fackliga organisationer. Revidering har skett efter inkomna remissvar och förankrats med universitetsledning, fakultetsledningar och arbetsgruppen. Samverkan med de fackliga organisationerna har skett löpande.

Ändringarna i högskoleförordningen ska tillämpas från den 1 april 2018 då den nya anställningsordningen träder i kraft.

Läs Anställningsordning för lärare vid Umeå universitet

För mer information, kontakta:

Lars Nordlander
personalchef