Klimatseminarium med kunglig glans

6 februari 2018

Onsdag den 14 februari håller John Anderson, innehavare av H. M. Konung Carl XVI Gustafs professur i miljövetenskap 2017-2018, en öppen föreläsning i Carl Kempe-salen och bland åhörarna återfinns H.M. Konungen som tillbringar en dag vid Umeå universitet. Utöver John Andersons föreläsning ges ytterligare fyra korta föreläsningar under temat "Effekter av klimat på nordliga ekosystem".

John Anderson, H. M. Konung XVI Gustafs professur i miljövetenskap 2017-18

Foto:

Arktiskännaren och Grönlandsexperten John Anderson, professor vid Loughborough University i England, har varit gästprofessor vid Umeå universitet sedan oktober 2017. Värd för sin vistelse är Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap och Climate Impacts Research Centre (CIRC). John Anderson har Umeå som bas men besöker CIRCs forskningsplattform vid Abisko naturvetenskapliga station under kortare perioder.

Vad ska John Anderson berätta om vid seminariet?

– Han kommer prata om ekologiska förändringar i nordliga sjöar och jag förväntar mig en rad exempel från Grönland där han bedrivit forskning under lång tid, säger professor Jan Karlsson, föreståndare för CIRC och värd för seminariedagen.

Varför besöker H.H. Konungen med flera prominenta gäster seminariet?

– De lyssnar på seminariet för att lära sig mera om den klimatforskning som bedrivs i Arktis av John Anderson samt av CIRC och värdinstitutionen vid Umeå universitet. Det är roligt att Kungen intresserar sig för de viktiga klimatfrågorna.

Vad har du för förväntningar av dagen?

– Jag ser fram emot att få höra om ny och intressant forskning. Speciellt roligt är det att föredragen täcker olika områden, från markprocesser till fisk, och olika vetenskapliga tillvägagångssätt. Vid CIRC har vi lång tradition av bred interdisciplinär forskning i den nordliga miljön med omfattande verksamhet i de svenska fjällen men också i Arktiska områden, till exempel i Nordamerika och Ryssland. Vi är mycket glada över John Andersons gästprofessur vilket kommer att leda till nya forskningssamarbeten och ökad verksamhet på framför allt Grönland.

Om John Andersons forskning

Som gästprofessor vid Umeå universitet arbetar John Anderson med att förstå hur miljön i Arktis har förändrats under 2000-talet genom att jämföra två utförligt studerade regioner, Abisko i norra Sverige och Kangerlussuaq-området på sydvästra Grönland. John Anderson kommer också att leda en exkursion med Umeåforskare till Grönland, något som kan vara början på framtida forskning på plats.

Hitta mer information om evenemanget i kalendariet

Läs mer om John Andersons forskning

Foto: Pierre Oesterle