Medicinska fakulteten satsar på ökad internationalisering

22 februari 2018

Medicinska fakulteten kraftsamlar för ett ökat fokus på internationalisering. Internationaliseringsstrategin från 2016 genomförs på bredden inom fakulteten och en strategi för kommande tre år ska utformas. Två fakultetsorgan har tillsatts av Fakultetsnämnden för att arbeta med detta och professor Anneli Ivarsson har av dekan utsetts till International Director för att samordna arbetet.

Fakultetens satsning ligger i linje med en nationell utredning som regeringen tillsatte 2017. Syftet med den är att öka internationaliseringen av universitet och högskolor och den ska bland annat leda till mål och strategi för internationalisering av både utbildnings- och forskningsverksamheten. Förslaget ska också handla om hur fler studenter kan få ett internationellt perspektiv i sin utbildning.

Fakultetens internationaliseringsstrategi som antogs 2016 har målet att utbildningarna vid Medicinska fakulteten ska genomsyras av ett internationellt perspektiv och att studenterna har ett globalt perspektiv när de är klara med sina studier, oavsett om de har vistats utomlands under studietiden eller inte.

Internationalisering handlar inte bara om utbytesstudier. Gästande studenter, lärare och forskare är viktiga i skapandet av en internationell miljö. Internationella lärare, forskare och studenter bidrar till en kreativ och stimulerande arbetsmiljö, och studenter som utbildas i en sådan miljö står bra rustade för ett arbetsliv i en globaliserad värld.

IKOM och RIU

I sitt beslut om beredningsorganisation för mandatperioden 2017-2021, beslutade den nytillträdda fakultetsnämnden efter sommaren 2017 att inrätta två organ som ska jobba med dessa frågor: Internationaliseringsstrategiska kommittén, IKOM, och Rådet för internationalisering av utbildningarna, RIU.

IKOM ska samordna arbetet på bredden mellan fakultetens strategiska organ för forskning och utbildning, verka för att internationaliseringsstrategin slår igenom på alla nivåer inom fakulteten, samt identifiera synergier vad gäller internationalisering mellan utbildningar på grund- och avancerad nivå, utbildning på forskarnivå samt forskning.

RIU har till uppgift att verka för en breddad internationalisering inom fakulteten med tonvikt på studenterna, bereda utbytesavtal och att hantera frågor om lärar- och studentutbyten.

International Director

Anneli Ivarsson, professor i epidemiologi och folkhälsovetenskap, utsågs i höstas till ordförande i både IKOM och RIU, och har från och med 1 februari 2018 av dekan förordnats som International Director (internationaliseringsansvarig) vid fakulteten, med ett utökat ansvar att verka brett för ökad internationalisering.

Det nya uppdraget som International Director omfattar, förutom ordförandeskapet i IKOM och RIU, bland annat att vidareutveckla dagens internationaliseringsstrategi, följa upp strategier och aktiviteter samt verka för att de erfarenheter som finns hos lärare/forskare och doktorander med utbildningsbakgrund i annat land tas till vara i arbetet med internationaliseringen.

Redaktör: Lena Åminne