Ansök om status som UmU forskningsinfrastruktur

14 februari 2018

Forskningsinfrastruktur är en grundläggande förutsättning för att bedriva forskning av högsta kvalitet vid universitetets alla fakulteter. Ansök senast 31 mars 2018.

Forskningsinfrastruktur och dess finansiering är en viktig fråga för alla lärosäten i landet. Nuvarande finansieringsmodell från Vetenskapsrådet, som medför ett större finansieringsåtagande för lärosätena, innebär att lärosätena måste ha en strategisk planering för finansiering och prioritering av forskningsinfrastruktur.

Vid Umeå universitet definieras en forskningsinfrastruktur som en facilitet (utrustning, installation, databas, kunskapssamling, virtuell eller annan resurs) med tillhörande personell kompetens, som är nödvändig för att bedriva forskning av högsta kvalitet (FS 1.1-259-17).

För att UmU ska kunna tillhandahålla och ge forskare tillgång till den bästa forskningsinfrastrukturen är det viktigt med gemensamma principer för den interna hanteringen som tydliggör planering, prioritering och finansiering. En del i denna process är inrättande av status som UmU forskningsinfrastruktur.

UmU forskningsinfrastruktur ges följande möjligheter

• Vara inkluderad i UmUs centrala strategiska diskussioner gällande planering, prioritering och finansiering av forskningsinfrastrukturer som är av betydelse för framstående forskning vid UmU och/eller nationellt.
  • Få ökad synbarhet och sökbarhet genom att presenteras på en universitetsgemensam internetportal för forskningsinfrastruktur.

Registrera övrig forskningsinfrastruktur

I tillägg till forskningsinfrastruktur med möjlighet att erhålla status som Umu forskningsinfrastruktur kan även övrig forskningsinfrastruktur registreras för synliggörande på Umeå universitets webb. Registrering görs i samma portal som när man anhåller om status som en Umu forskningsinfrastruktur med skillnaden att man väljer att inte ansöka om Umu status. För övrig forskningsinfrastruktur behöver inte finansieringsplan bifogas.

Övrig forskningsinfrastruktur kan vara en infrastruktur som inte aspirerar på att vara en Umu forskningsinfrastruktur, men vars synliggörande t.ex. skulle medföra ett mervärde eller ökat nyttjande vilket kan innebära kostnadsbesparingar eller andra synergistiska effekter.

Övrig forskningsinfrastruktur kan vara exempelvis:
• ett instrument (av viss betydelse) inrättat som en "user club", där användarna bidrar till instrumentet genom användaravgifter (t.ex. ett konfokalmikroskop)
• en forskningsinfrastruktur som inte är öppet tillgänglig, men vars ökade synliggörande skulle medföra möjligheter som t.ex. nya samarbetsprojekt (t.ex. en datortomograf)
• en forskningsinfrastruktur som är strategiskt viktig ur rekryteringssynpunkt

Ansökan

Ansökan är öppen till och med 2018-03-31. Därefter sker bedömning av ansökningarna i forskningsstrategiska rådet (FOSTRA) innan beslut tas av rektor.

Ansökningsportal: https://umeauniversity.sharepoint.com/sites/Forskningsinfrastruktur/

Inloggning i portal sker genom ditt Umu-id följt av "@ad.umu.se".

Redaktör: Lena Åminne