Var med och skapa historia!

22 februari 2018

Umeå universitet fokuserar på demokrati under 2018. Ett av delprojekten är Sidan 68; en webbaserad och användargenererad samling för forskning, bilder, berättelser och annat intressant material som belyser vad som hände vid Umeå universitet för 50 år sedan, under åren kring 1968, och hur det har påverkat och påverkar oss. Webbplatsen lanseras under mars månad.

All personal vid Umeå universitet inbjuds att bidra med material under hela året – och spännvidden kan vara i princip hur stor som helst. Foto, film, forskningsrapporter, betraktelser, konst, artiklar, ljudinspelningar med mera är hjärtligt välkomna. Redaktören Jessica Larsson Svanlund modererar innehållet och hittar en plats för allt som inte är kränkande, olagligt eller uppenbart olämpligt på annat sätt. Kommunikationsenheten beställer och producerar också en del av materialet på webbplatsen.

Sidan 68 är indelad i teman under året, som startar med Kvinnokamp i mars. Därefter ligger temat kvar, även när ett nytt tema tillkommer. Man kan alltså fortsätta att bygga på med och ta del av material under hela året.

Demonstranter i Samhällsvetarhuset under besöket av amerikanske ambassadsekreteraren William Bodde i februari 1968.

Foto: Roland Berggren/Västerbottens-Kuriren

Teman för Sidan 68

Mars – Kvinnokamp
April – (Regional-)politik
Maj – Uppror!
Juni – Unika Umeå?
Juli/augusti – Semester och fritid
September – Kunskap och demokrati
Oktober – Kultur
November – Sverige 1968 (samhällsbyggnad, media, näringsliv, idrott, familj, kyrkan m.m.)
December – Jämlikhet och demokrati

Vill du vara med och berätta historien om Umeå universitet och arvet efter 1968? Hör av dig med idéer, frågor och material.

Kontakta gärna:

Jessica Larsson Svanlund