Caroline Sjöberg: Behov av satsningar ska nu matchas mot resurser

12 mars 2018

Årsredovisningen är fastställd och under veckan som gått har jag tillsammans med vår verksamhetscontroller Inger Duchek och ekonomicontroller Anneli Enström träffat verksamhetsområdes- och enhetschefer för att stämma av läget.

Precis som för universitetet i helhet är det viktigt att vi inte bygger upp alltför stora myndighetskapital. De medel vi har ska användas och arbeta - med rätt saker, förstås!

Det betyder att det överskott som uppstått på en enhet inte nödvändigtvis ska ligga kvar där. Behovet kan vara större och mer kritiskt på en annan enhet.

Vi har därmed diskuterat såväl resultat som de olika verksamheternas behov. Önskemålen om satsningar och förstärkningar är många och matchningen mellan behov och resurs kommer inte att bli helt enkel. En del insatser kommer vi att kunna prioritera och planera in redan 2018, medan andra får vänta till 2019, avvakta ännu längre eller helt enkelt strykas.

Elva av tolv förvaltningsenheter gör positiva resultat. Det är bra ur den aspekten att vi nu fått ordning på tidigare underskott och ett inte helt kontrollerat minskande av myndighetskapitalet. Det känns naturligtvis väldigt bra, samtidigt finns en hel del som planerats och som inte hunnits med t ex med anledning av sjukskrivningar, tidsutdräkt vid tillsättande av vakanser, mm.

Medarbetarenkät

Det var tre år sedan UmU genomförde en heltäckande medarbetarundersökning. Nu är det dags igen. Enkäten kommer att finnas tillgänglig för ifyllande mellan 16 mars och 4 april. Veckorna efter bearbetas resultatet och om allt går enligt plan, kommer universitetsledningen att få en återrapportering i slutet av april. Därefter sker återkoppling till fakultets- och förvaltningsledningar.

Det är kanske att slå in en öppen dörr, men jag vill ändå understryka hur viktigt det är att fylla i enkäten! Materialet vi får kommer att vara ett av våra viktigaste verktyg för att tillsammans utveckla och förbättra vår arbetsmiljö!

Hälsotema på förvaltningsföreläsning

Apropå arbetsmiljö hoppas jag att ni som hade möjlighet att vara med fick inspiration och bra verktyg för att hantera stress och press - såväl på jobbet som i det privata. Föreläsningarna om Att brinna för sitt jobb utan att bränna ut sig tryckte såväl på vikten av total avkoppling för återhämtning som regelbunden träning för bättre fysik och motståndskraft mot sjukdomar.

Trots att det kanske inte är några nyheter för de flesta av oss, är det alltid nyttigt och viktigt att påminnas om att vi måste ta hand om oss - både fysiskt och psykiskt.

Enligt tradition bjuds 2017-års mest frekventa föredragande på rektors beslutsmöten på tårta. På bilden ses Daniel Andersson, Maria Rudberg och Carina Eurenius-Lindberg njuta av en vackert violett prinsesstårta. Övriga inbjudna föredragande, men ej på bild, är Carl Larsson och Monica Sundén.

Foto: Caroline Sjöberg

Nu börjar nog ändå våren närma sig! Om någon vecka ställer vi om klockorna till sommartid, det bli bara ljusare och ljusare på kvällarna. Härligt!

/Caroline

Redaktör: Anja Axelsson