Chatarina Larson: Demokratitema och ny förvaltningslag den 1 juli 2018

19 mars 2018

Demokrati är temat för Umeå universitet under 2018. Att allmänheten har ett stort förtroende för att offentliga myndigheter sköts på ett ansvarsfullt och korrekt sätt utgör en grundsten i ett demokratiskt samhällsbygge.

En grundläggande och förutsägbar struktur för hur kontakterna mellan myndigheter och allmänhet ska fungera är något som regleras i förvaltningslagen. Universitetet är inte bara ett universitet utan även myndighet, där vi ägnar oss åt myndighetsutövning och annan typ av ärendehandläggning i stor utsträckning.

En stor del av vår verksamhet handlar om att besluta om förmåner för enskilda individer. Det kan handla om att anta en person till en utbildning, vilket är en stor förmån för den enskilda individen. Speciellt i ljuset av att högskoleutbildningen i Sverige är gratis. Samma gäller för beslut om examination, tillgodoräknande, anställning mm.

Men vi fattar även svåra beslut där handlar det om utövande av de maktbefogenheter som vi som myndighet har fått. Här kan nämnas beslut om disciplinansvar i disciplin- eller personalnämnd.

Ny förvaltningslag 1 juli 2018 – vad innebär den för oss på universitetet?

Vår nuvarande förvaltningslag är från 1986. En ny förvaltningslag kommer att träda i kraft den 1 juli 2018. Tanken med den nya förvaltningslagen är att den ska stärka de enskildas rättssäkerhet. Vissa förvaltningsrättsliga principer som har utvecklats i praxis slås fast i bestämmelser i lagen och lagen blir på så sätt mer tillgänglig. Lagen innehåller också ett nytt rättsmedel mot långsam handläggning.

Myndighetsutövning som begrepp försvinner

Att begreppet myndighetsutövning försvinner kanske inte får så stor betydelse i det dagliga. Inte heller att begreppet omprövning ska heta ändring innebär en särskilt stor praktisk förändring.

Principer slås tydligt fast i lagtext

Att legalitets-, objektivitets- och proportionalitetsprinciperna kommer till direkt uttryck i den nya lagen borde göra dem mer tillgängliga. Och kanske mer uppmärksammade, för både oss på universitetet och för allmänheten.

Principerna innebär att vi bara får vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen, att vi ska vara sakliga och opartiska, och att en myndighet bara får ingripa i ett enskilt intresse om åtgärden kan antas leda till det avsedda resultatet. Åtgärder får aldrig vara mer långtgående än vad som behövs, och bara vidtas om det avsedda resultatet står i rimligt förhållande till de olägenheter som kan antas uppstå för den som åtgärden riktas mot.

Partsinsyn och rätt till tolk

Parternas rätt till insyn i sitt ärende förstärks. Här måste vi bli bättre på att ge parter insyn i ärendet och låta dem ta del av handlingar.
Parters rätt till tolk och rätten att kräva översättning, på myndighetens bekostnad, utökas också. Det kan innebära ökade kostnader för sådana tjänster för universitetet.

Motivering av beslut

Huvudregeln är fortfarande att beslut ska motiveras. I de fall där undantag till den skyldigheten finns, exempelvis i anställningsärenden, kommer parter ha rätt att i efterhand få en motivering. Det innebär vi snabbt, men ändå korrekt och rättssäkert, ska kunna leverera en sådan motivering.

Åtgärder mot långsam handläggning

Fortfarande gäller kravet på att handläggning ska vara så enkel, snabbt och kostnadseffektiv som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts. Bland andra justitieombudsmannen har uppmärksammat att så inte alltid är fallet. Den stora nyheten i den nya förvaltningslagen är de åtgärder mot långsam handläggning som införs.

Åtgärderna innebär att om vi bedömer att avgörandet i ett ärende kommer att bli väsentligt försenat, så ska vi underrätta parter om och varför vi gör den bedömningen.

På samma sätt kan en part skriftligen begära att myndigheten ska avgöra ett ärende som inte avgjorts i första instans inom sex månader. Myndigheten ska inom fyra veckor från den dagen ett sånt begärande har kommit in, antingen avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran. Som part har man bara rätt att göra en sån begäran vid ett tillfälle under ärendets handläggning. Ett beslut om att avslå begäran om att ärendet ska avgöras får överklagas. Om ett överklagande godkänns, kommer Umeå universitet föreläggas att snarast eller inom den tid som överinstansen bestämmer, avgöra ärende. Överinstansens beslut får inte överklagas.

Vilka följder som denna möjlighet kommer att få återstår att se. Jag kommer att följa detta med stort intresse.

Chatarina Larson
Verksamhetsområdeschef EAM och enhetschef universitetsledningens kansli

Redaktör: Anja Axelsson