Medverka i medarbetarundersökningen den 16 mars – 4 april

15 mars 2018

Den 16 mars får samtliga medarbetare ett mail med medarbetarundersökning 2018. Via enkäten kan du fram till den 4 april anonymt svara på frågor om hur du upplever din arbetsmiljö och arbetssituation. Förra medarbetarenkäten, som genomfördes 2014, besvarades av hela 77 procent. Även om det är en bra svarsfrekvens, hoppas rektor Hans Adolfsson att ännu fler medverkar i år.

– För att vi ska kunna få ett tillförlitligt resultat – och kunna förändra och förbättra arbetsmiljön där det behövs – är det viktigt att så många som möjligt svarar på enkäten. Alla tjänar på en bra arbetsmiljö. Som anställd är du på din arbetsplats en stor del av dygnet, och när du trivs på och med ditt jobb, både mår och presterar du bättre, säger han.

Det här är femte gången som en verksamhetsövergripande enkät om arbetsmiljö genomförs vid universitetet. Syftet är att få en övergripande bild av hur medarbetare upplever sin arbetssituation och visa på styrkor och svagheter i organisationen. Resultatet av enkäten utgör ett underlag och stöd för att utveckla verksamheten vid institutioner och enheter. Frågebatteriet i årets undersökning är i grunden detsamma som använts åren 2006, 2008, 2011 och 2014.

– Jämfört med för fyra år sedan har det tillkommit några nya frågor om värderingar, lika villkor och trakasserier. Resultaten kommer dock att gå att jämföra och förhoppningsvis ge goda förutsättningar att genomföra förbättringsåtgärder på enheter och institutioner, säger personalchef Lars Nordlander.

Enkät via mail
På fredag skickas den webbaserade enkäten ut via e-post från företaget Quicksearch till alla som varit anställda vid universitetet de senaste 3–6 månaderna.

Mailet har e-poständelsen @mail.quicksearch.se, men avsändarnamnet kommer att vara Umeå universitet. I ämnesraden står: Medarbetarundersökning/Employee survey 2018 – Umeå universitet. Rektor står som avsändare i själva mailet.

De medarbetare som ingår i undersökningen är visstids- och tillsvidareanställda, inklusive sjukskrivna eller föräldralediga, postdoktorstipendiater och doktorander. Enkäten tar cirka 15–20 minuter att besvara och kan genomföras under cirka tre veckors tid via dator, mobiltelefon eller surfplatta. Svaren är helt anonyma, och hanteras endast av Quicksearch som sammanställer resultat på gruppnivå.

En del enkätfrågor handlar om synen på ledarskapet. För vissa medarbetare, som har flera arbetsplatser, kan det vara problematiskt att besvara dessa frågor.

– Om du är anställd på flera ställen med olika chefer, så har institutioner eller enheter bestämt i förväg vilken person eller grupp du ska ha i åtanke när du svarar. Du kan bland annat se vem som namnges när du besvarar enkätfrågor om din närmaste chef, säger Lars Mähler, projektledare för undersökningen.

Återkoppling före sommaren
I början av maj får chefer ta del av resultatet. Cheferna ska sedan återkoppla resultatet till sina medarbetare. Efter det påbörjas ett gemensamt arbete med att planera och genomföra de åtgärder som behövs.

– Det viktigaste är arbetet som görs efter enkäten. Att reflektera över resultaten – både över det som är bra och det som kan utvecklas – och att ta fram handlingsplaner och genomföra åtgärder och förbättringar, säger Lars Mähler.

Läs mer om medarbetarundersökningen