Ny utbildning för läkare

7 mars 2018

Läkare med utbildning från ett land utanför EU/EES-området har nu möjlighet att söka en 2-årig kompletterande utbildning vid Umeå universitet, med studiestart efter sommaren. I Umeå ges utbildningen på distans och med språkinriktning.

Denna nya utbildning ger den kunskap och förmåga som krävs för läkaryrket i Sverige, och kommer att ge behörighet att söka allmäntjänstgöring, AT. Umeå universitet är ett av fem lärosäten som har fått Utbildningsdepartementets uppdrag att ge en kompletterande utbildning för läkare med examen från tredje land.

Distans och fyra studieorter

Magnus Hultin, Universitetslektor/överläkare vid Institutionen för kirurgisk och perioperativ vetenskap.

Foto: Mattias Pettersson

- Kompletteringsutbildningens långa integrerade kliniska placeringar, solida teoretiska bas och dess fokus på de förmågor som specificeras i de nationella examensmålen blir en utmärkt bas för svensk AT och att sedan söka om svensk legitimation. Vi är väldigt tacksamma för de lärdomar som vi fått ta del av från befintliga kompletteringsutbildningar vid andra studieorter, säger Magnus Hultin, programdirektör för läkarutbildning vid Umeå universitet.

Umeå har en upparbetad studieform för läkarprogrammet med undervisning på distans och på fyra studieorter. Den kompletterande utbildningen bygger på samma modell med distansundervisning via internet.

Några undervisningsveckor varje termin kommer att ske vid någon av studieorterna Umeå, Sunderbyn, Sundsvall eller Östersund. Detta ger den fördelen att man kan bo kvar på sin hemort under studietiden.

Språkinriktning

Utbildningen i Umeå har också en språkinriktning. Det första året innehåller kurser i svenska språket och syftet med det är att förstärka förmågan att kommunicera med patienter, anhöriga, och medarbetare. Språkövningarna har därför fokus på tillämpning inom läkaryrket.

Kliniska placeringar

Utbildningen innehåller också en mycket kliniska studier både på hälsocentral och inom slutenvården. En typisk studievecka är tre dagar teoretiska studier och två dagar klinisk praktik. Den som vill bo kvar på hemma under studietiden kan själv ordna praktikplats.

Umeå universitet kan erbjuda praktik vid något av de nordliga landsting där universitetet har undervisning för läkarprogrammet.

Redaktör: Lena Åminne