Avhandling om ledarskap i särskilda boenden för äldre

25 april 2018

Ledarskapet är viktigt för såväl graden av personcentrerad vård i äldreboenden, som för personalens varierande upplevelser av stöd och belastning. Viktigt är en aktiv närvaro i klinisk praxis, samt en konkret, positiv och tillitsfull ledning mot personcentrerad vård. Det visar Annica Backman i sin avhandling vid Institutionen för omvårdnad.

Avhandlingens övergripande syfte var att studera ledarskap i relation till personcentrerad vård och personalens arbetssituation i särskilda boenden i Sverige.

Sammantaget visar resultatet att ledarskapet är viktigt för både personcentrerad vård och personalens arbetssituation. En högre grad av ledarskap, samvarierade med en mer personcentrerad vård, ett bättre psykosocialt klimat och mer upplevt socialt stöd i arbetsmiljön och lägre arbetsbelastning. Avhandlingen identifierade ett antal konkreta ledarskapsbeteenden som särskilt utmärker ett högt skattat ledarskap: Att experimentera med nya idéer, kontrollera arbetet noggrant, att lita på personalen, att coacha och ge direkt feedback samt att hantera konflikter konstruktivt, vilket bidrar med konkreta beskrivningar till befintliga ledarskapsteorier.

Vidare visade avhandlingen fyra ledarskapsprocesser för att befrämja en personcentrerad vård: Att som enhetschef omsätta personcentrerat tänkande till handlingar, att främja en atmosfär som genomsyras av innovation och förtroende, att uppmärksamma och stödja positiva kulturbärare för en personcentrerad vård, samt att tillvarata personalens kunskap och kompetenser för att stärka vårdteamet samt att optimera strukturer som stödjer personcentrerad vård.

Detta indikerar att enhetschefer har en central och viktig roll när det gäller att stödja och utveckla personcentrerad vård samt för att bidra till en positiv arbetssituation för vårdpersonal. Om äldreomsorgen vill främja personcentrerad vård, är det viktigt att organisera särskilda boenden för äldre på ett sätt som möjliggör för enhetschefer att vara närvarande i klinisk praxis, för att aktivt kunna leda personcentrerad vård.

Resultaten i avhandlingen bidrar med ökad förståelse för ledarskap i den här kontexten, samt hur det relaterar till personcentrerad vård och personalens arbetssituation. Avhandlingen tillhandahåller kunskap som kan ligga till grund för att utveckla ledarskap i omvårdnad, inom sjuksköterskeutbildning eller ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorg.

Avhandlingen baseras på en nationell tvärsnittsstudie med ett slumpmässigt urval av särskilda boenden i Sverige, (SWENIS), bestående av skattningar från 3605 anställda i 169 särskilda boenden i 35 kommuner och 191 enhetschefer. Dessutom intervjuades 12 enhetschefer som arbetade i boenden som hade hög grad av personcentrerad vård. Data analyserades med beskrivande statistik, enkla och multipla regressionsanalyser samt kvalitativ innehållsanalys.

Annica Backman är leg. sjuksköterska sedan 1993 och bosatt i Umeå sedan många år. Hon är universitetsadjunkt vid institutionen för omvårdnad sedan tidigare, och nu doktorand vid institutionen för omvårdnad.

Till avhandlingen

Redaktör: Ola Nilsson