Det fortsatta värdegrundsarbetet

19 april 2018

Rektor har beslutat att det värdegrundsarbete som påbörjades våren 2017 ska fortsätta. Umeå universitet ska ta fram en universitetsgemensam innebörd av den statliga värdegrunden, anpassad till vår verklighet och akademiska kontext.

Foto: Mattias Pettersson

Värdegrundsarbetet inleddes vid chef- och ledarträffen den 21 april 2017 och fortsatte under hösten 2017 med diskussioner om den statliga värdegrunden på institutions- och enhetsnivå.

Arbetet med att ta hand om det inkomna materialet har inletts och kommer att fortsätta under 2018. Personalenheten har nu av rektor fått i uppdrag att leda det fortsatta arbetet med hjälp av en arbetsgrupp och en styrgrupp. Förankring kommer att ske på många olika sätt.

Målet är att vid början av år 2019 ha:

• Formulerat en universitetsgemensam innebörd av den statliga värdegrunden.
  • Kommunicerat värdegrunden till alla medarbetare.
  • Tagit fram ett arbetsmaterial som kan användas när man vill jobba med värdegrunden på institutioner och enheter.

Rektor fattade beslut om projektet den 17 april 2018.

Läs mer om värdegrundsarbetet vid Umeå universitet

Text: Ulrika Bergfors