Digital salstentamen runt hörnet

19 april 2018

Att skriva salstentamen med papper och penna kan i en nära framtid höra till ovanligheterna – nu ska hela processen digitaliseras.
– Det öppnar upp för nya möjligheter och för nya grepp inom examinationsformen, säger projektledare Jonas Lindholm vid Universitetspedagogik och lärandestöd.

Foto: Malin Grönborg

– Det skulle till exempel kunna vara så att studenterna får lyssna på en inspelning av hjärtljud, och sen följer en fråga om det. Ett annat exempel skulle kunna vara att studenter tillåts använda vissa digitala resurser inom ramen för tentamen, som bestämts i förväg av läraren.

Enligt Jonas Lindholm finns det fler fördelar. Till exempel kan läraren på ett enklare sätt analysera svaren på en viss fråga över en längre tidsperiod, vilket är väldigt svårt att sammanställa när svaren bara finns nedskrivna på papper. Andra aspekter är så banala som att det blir lättare att läsa svaren, eftersom handstilar ibland tenderar att vara svårtydda.

Snart verklighet
Det har länge funnits en vilja hos både studenter och lärare att lägga ner pennan och istället skriva salstentamen digitalt. Processen för realiserandet av det rullar nu igång och ett lämpligt stöd tas fram med bland annat inköp av IT-system, en plan för lånedatorer, utbildningsinsatser för lärare, administratörer och tentamensvakter. Dessutom tillkommer utredning om eventuella justeringar av lokaler för ändamålet.

För att sprida kunskap och få en diskussionsyta i arbetet planeras flera insatser riktade mot lärare och studenter, till exempel ett öppet informationsmöte, håll utkik i nyhetsflödet!

– De som kommer ha en roll i utförandet kommer att erbjudas en utbildning innan, för att säkerställa en så smidig start som möjligt för de institutioner eller program som är angelägna, säger Jonas Lindholm.

Intresseanmälan
Det är möjligt att redan nu göra en intresseanmälan för att genomföra en digital salstentamen. Är du intresserad? Fyll i anmälningsformuläret nedan om du och din institution är intresserad av att delta. Anmälan är inte bindande och ett eventuellt deltagande är kostnadsfritt. För mer information kontakta Claire Englund.

Länk till intresseanmälan

Frågor? Kontakta: