Fysiker får studenternas pedagogiska pris

4 april 2018

Magnus Andersson, universitetetslektor vid Institutionen för fysik, Umeå universitet, tilldelas Umeå naturvetar- och teknologkårs, NTK, pedagogiska pris. Priset delas ut vid NTK:s årshögtid den 17 maj.

Naturvetar- och teknologkåren utser varje år en pedagogisk pristagare. Det är studenternas eget pris till en lärare som utmärker sig bland andra, och som på ett förtjänstfullt sätt verkat för att få studenterna intresserade och engagerade i sina studier.

Alla medlemmar i NTK har rätt nominera en lärare till priset. Juryn består av NTK:s utbildningsbevakningsenhet och dess ordförande. I år går priset till Magnus Andersson, universitetslektor i fysik.

Ur juryns motivering:

"Förutom sin glädje och engagemang i sitt lärande bidrar Magnus med en utomordentlig utbildningsmiljö där han integrerar ett flertal lärandetekniker för att studenterna ska få bästa möjliga chans att ta till sig av kunskapen."

I motiveringen sägs också bland annat att Magnus Andersson främjar god kommunikation mellan lärare och student, samt att han föregår med gott emempel när det gäller hur lärare kan utnyttja digitala resurser i undervisningen.