Temaseminarium om stress

20 april 2018

Under torsdagen hölls det fjärde seminariet i fakultetens satsning på att kompetensutveckla TA-personal. Inbjuden föreläsare var Maria Nordin, docent i psykologi vid Institutionen för psykologi. Ämnet för dagen var stress.

Bild på Maria Nordin

Foto: Erik Ågren

Hon inledde med att förklara vad stress är och varför vi stressar. Vi har alla tillgång till resurser i form av exempelvis erfarenheter. Vi tolkar olika situationer och det som händer utifrån vad vi ser, hör och känner. Detta påverkar individens förutsättningar för att hantera stress. På en arbetsplats ställs krav och vi hanterar dessa utifrån de resurser vi bär med oss som individ, men även de som finns i vår organisation och arbetssituation.
- När individen möter krav i sitt arbete och det inte finns tillräckligt med resurser att tillgå upplevs situationen som ett hot som leder till stress. Både de psykologiska och fysiska faktorerna spelar in.

En viss grad av stress är bra för att vi ska stimuleras och utvecklas. I det långa loppet behövs dock en balans mellan utmaning och hotet om stress för att bibehålla en god hälsa.
- Vi klarar ganska mycket stress, bara vi får möjlighet att återhämta oss. Men ställs man inför för höga krav finns risken att man sjuk. Arbetet upptar en stor del av livet, därför är det viktigt att fundera på vad det är som påverkar oss i vårt arbete, sa Maria Nordin.

Bild på seminariegrupp.

Foto: Erik Ågren

Efter föreläsningen gavs tid för diskussioner i grupp om hur man kan förstå de krav man som medarbetare vid Umeå universitet ställs inför, och vilka resurserna är. Exempel på frågor som ställdes var: Vilka är kraven? Varför är de krav? Var kommer de ifrån? Vilka är resurserna? Varför är de resurser? Var kommer de ifrån? Kan krav vara resurser och kan resurserna vara krav? Hur kan man uppnå balans mellan kraven och resurserna? Vilka är lättast att organisera - kraven eller resurserna?

Under hösten planeras ännu ett seminarium. I planeringsgruppen finns representanter från både fakulteten och institutionerna.
- Värdet vi har sett i dessa seminarier är främst att TA-personal ska få möjlighet att träffa medarbetare från andra institutioner och enheter med samma befattning som de själva och diskutera viktiga frågor. Utifrån utvärderingarna som gjorts kan vi konstatera att deltagarna varit nöjda med både upplägget och innehåll, säger Elisabet Torstensson som leder gruppens arbete. Denna gång deltog även universitetsanställda från Haparanda och Jörn via Skype.

Om det finns önskemål på ämnen som kan vara intressanta att ta upp kontakta då gärna:
Elisabet Torstensson
E-post: elisabet.torstensson@umu.se