Caroline Sjöberg:Nu satsar vi på att utveckla vår värdegrund och arbetsklimat

21 maj 2018

Frågor som handlar om arbetsklimat och kultur på arbetsplatsen har aktualiserats under våren. På nationell nivå har #metoo-uppropet spridits som en löpeld. Berättelser om missförhållanden, trakasserier och utsatthet har berört och upprört. Brist på respekt, medveten eller aningslös, har i många fall orsakat djupa och svårläkta sår.

Vid UmU fattade rektor i april beslut om en projektplan för att vi på Umeå universitet, med utgångspunkt från den statliga värdegrunden och dess sex principer ska kunna arbeta vidare med att mejsla ut, definiera och beskriva de grundläggande värderingar som ska genomsyra och känneteckna vår kultur och vår verksamhet.En värdegrund som vi tillsammans kan stå för, värna och utveckla. Mer om statens värdegrund kan du läsa mer här.

Sedan några veckor tillbaka har vi också tillgång till resultatet från medarbetarundersökningen (läs mer i blogginlägg från 7 maj). Här finns viktig information, som kan bidra till att identifiera och fånga upp osunda eller destruktiva miljöer.

Arbetet inom förvaltningen

Inom universitetsförvaltningen har vi året som gått bjudit in till ett antal föreläsningar på teman som; hälsa, teamarbete, härskar- och bekräftartekniker, mm.

Viktiga ämnen som ofta kokar ner till vilken kultur som råder på arbetsplatsen, hur vi bemöter och behandlar varandra samt, inte minst, vilken samtalston och vilket samarbetsklimat vi har. Nu vill jag gå vidare, ta ett samlat grepp och knyta ihop frågor om arbetsmiljö med värderingar och kultur.

Universitetsförvaltningen kommer därför, under rubriken Att bete sig som en vuxen människa, att genomföra chefsseminarier och workshops i samarbete med Ingrid Schele, Anita Pettersson-Strömbäck och Stefan Holmström, samtliga lektorer vid institutionen för psykologi.

Vi tar avstamp i föreskriften om social och organisatorisk arbetsmiljö, lär oss vad forskningen säger om hur vi skapar sunda, respektive undviker nedbrytande, arbetsmiljöer och skaffar oss verktyg för det fortsatta arbetet.

Det är frågor som berör oss alla och där vi alla kan göra skillnad! Samtlig personal vid universitetsförvaltningen välkomnas därför till någon av de workshops som vi bjuder in till. Inbjudan och mer information hittar du här.

Cheferna ges motsvarande föreläsning vid chefsseminarium, men får då också fokusera på hur de kan leda och utveckla arbetsmiljöarbetet på den egna enheten.

Jag hoppas att vi genom att öka våra kunskaper och medvetenhet, tillsammans kan skapa en trygg och harmonisk arbetsmiljö som främjar ett respektfullt bemötande och ett kreativt och utvecklande arbetsklimat.

//Caroline

Foto: Caroline Sjöberg