Plan för att öka EU-finansieringen vid Umeå universitet

29 maj 2018

Umeå universitets vision om att ha en stark position – såväl internationellt, nationellt som regionalt – förutsätter att universitetet är en aktör att räkna med på den europeiska arenan och har en betydande andel medel från europeiska finansiärer. För att öka finansieringen från EU finns nu en plan för åren 2018–2020 med sju identifierade aktivitetsområden som universitetet bör satsa på.

Horisont 2020 (H2020) är det huvudsakliga europeiska programmet för forskning och innovation. Umeå universitet skickar årligen in ungefär 70–80 ansökningar om EU-medel, och får i genomsnitt sju av dessa beviljade.

Enligt Agneta Hånell Plamboeck, Grants Office, har Umeå universitet goda förutsättningar för att öka mängden beviljade medel från EU. Jämfört med Umeå universitets totalt 29 beviljade EU-projekt sedan starten på H2020, så har exempelvis Linköpings universitet fått 50 projekt finansierade.

– Umeå universitet bör ha mycket goda förutsättningar att åtminstone nå samma nivå. Vi är ett bredduniversitet med flera nationella och internationella toppforskare som bedriver framgångsrik forskning. Många av våra starka områden är dessutom extra aktuella eftersom de handlar om att övervinna våra stora samhällsutmaningar, säger hon.

Plan för EU-finansiering
Rektor har nu beslutat om en ny plan för hur Umeå universitet ska öka finansieringen från EU. Planen består av sju olika aktiviteter, bland annat att identifiera vilka forskare och forskningsområden som skulle kunna söka EU-medel, öka stödet – både under själva ansökningsfasen och till beviljade projekt, utreda möjligheten till fullfinansiering för EU-projekt, samt öka universitetets omvärldsbevakning och aktiviteter på olika EU-arenor.

– En mycket viktig del är också att öka EU-projektens attraktionskraft och status. Här har universitetsledningen och fakulteterna ett stort ansvar för att öka prestigen för EU-finansiering, tydliggöra behovet av fler ansökningar och också synliggöra och kommunicera erhållna projektmedel, avslutar Agneta Hånell Plamboeck.

Mer information:

Plan för EU-finansiering 2018–2020

Grants Office vid Enheten för externa relationer ger stöd för forskningsfinansiering till Umeå universitets forskare.

Mer om Grants Office

Frågor? Kontakta gärna: