Caroline Sjöberg: UmU:s visionsarbete drar igång efter semestrarna!

18 juni 2018

Universitetsstyrelsen har haft sitt sista sammanträde denna termin och det var många punkter på agendan denna gång. En av de kanske viktigaste var startskottet för universitetets visionsarbete.

Rektor lyfte i sin presentation av visionsarbetet för styrelsen, vikten av att universitetet tillämpar en tillitsbaserad styrning med mindre kontroll och uppföljning. Istället ska förtroende och ökad delaktighet vara ledstjärnor. Det innebär bl.a. att visionsarbetet vid Umeå universitet ska bedrivas som en bottom-up-process.

Vår vision ska vara ett verktyg som stödjer utveckling av verksamheten, tydliggör våra styrkor och våra grundläggande mål samt stärker vår roll i högskolelandskapet. Den ska vidare göra skillnad i vardagen! Men visionen är också ett sätt att kommunicera vad vi på Umeå universitet står för, ett sätt att stärka vårt goda rykte och att öka förtroendet för oss!

När inriktningen och formen för arbetet nu sanktionerats av styrelsen är nästa steg att låta enheter och institutioner fundera kring och besvara ett antal frågor:

• Vad är Umeå universitet idag – finns det en speciell UmU-anda och i vad består den?
  • Hur ser universitet ut om 5, 10 respektive 20 år? Vad och var vill vi vara?
  • Vad i värdegrundsarbetet är viktigt att lyfta in i visions- och strategiarbetet?
  • Vilka omvärldsförändringar (regionalt, nationellt och internationellt) kan eller bör få stor betydelse för universitetet fram till 2025?
  • Vilka strategiska utmaningar utifrån den egna verksamheten är mest angelägna att arbeta med fram till 2025?
  • Hur når vi dit? Vilka strategier och åtgärder behövs?

Inom förvaltningen kommer vi att börja jobba med materialet direkt efter sommaren, vid några enheter redan innan. Våra verksamhetsområdes- och enhetschefer kommer att samlas den 30 augusti och då är tanken att diskussion redan hunnit ske på enheterna. Liksom fakulteterna, Lärarhögskolan, Universitetsbiblioteket, studentkårerna och de fackliga organisationerna ska förvaltningen ha sammanställt och inkommit med sina skriftliga underlag senast den 17 september.

Som ni vet har vi också medarbetarenkätsresultat och värdegrundsarbete att arbeta vidare med under hösten, så den blir intensiv! Även det mycket viktiga frågor som kräver tid och engagemang! Låt mig därför konstatera att de annalkande semestertiderna kommer måhända mindre lägligt, men definitivt välbehövligt!

Jag vill avslutningsvis önska er alla en riktigt fin midsommar.
Passa på och njut, tillbringa tid med nära och kära och koppla av!

// caroline

Foto: Caroline Sjöberg