Ny plan för dokumenthantering

5 juni 2018

En ny dokumenthanteringsplan som styr hur Umeå universitet hanterar sina allmänna handlingar är beslutad. Planen följer nu myndighetens klassificeringsstruktur vilket gör det tydligare hur varje handling ska hanteras. Den nya planen tillåter också att vissa handlingar lagras i dess källsystem i väntan på ett e-arkiv och minskar på så sätt antalet utskrifter.

Den nya dokumenthanteringsplanen inom verksamhetsområdet Bedriva forskning beslutades av rektor den 5 juni 2018. Dokumenthanteringsplanen ersätter den tidigare dokumenthanteringsplanen Bevarande- och gallringsplan för forskningsmaterial.

Till skillnad från den gamla dokumenthanteringsplanen följer den nya planen nu universitetets klassificeringsstruktur vilket gör det tydligare hur varje enskild handling ska hanteras. Varje process finns med i planen likaväl som de handlingstyper som i regel brukar uppstå, vilket underlättar för den som ansvarar för arkiveringen. Dokumenthanteringsplanen ska även kunna vara en hjälp för allmänheten att få insyn i myndighetens verksamhet.

Förändringen leder också till ett minskat krav på pappersutskrift av handlingar genom att tillåta att vissa handlingar bevaras i elektronisk form i dess källsystem i väntan på ett e-arkiv. Till exempel sker lagringen av publikationer i DiVA tills ett e-arkiv finns på plats.

Läs Dokumenthanteringsplan – Bedriva forskning

Frågor? Kontakta gärna: