Uppdrag som föreståndare för Vaartoe – Centrum för samisk forskning

15 juni 2018

Uppdraget riktar sig enbart till anställda vid Umeå universitet och sträcker sig under en period av fyra år.

Omfattning: 50 % Tillträde: 1 januari 2019

Vaartoe ingår som en centrumbildning vid humanistiska fakulteten. Centrumbildningen Vaartoe inrättades år 2000 och Vaartoe har i dagsläget 9 anställda med ett antal affilierade forskare och doktorander knutna till miljön.

För mer information om Vaartoe

Under 2018-19 kommer Vaartoe att genomgå en organisationsförändring och omvandlas till en arbetsenhet med ett centrum. Målet med organisationsförändringen är att skapa förbättrade förutsättningar för Vaartoe att verka som ett tvärvetenskapligt, mångdisciplinärt forskningscentrum och kunskapsnod för samisk forskning, i ett nationellt och internationellt växande forskningsfält om urfolksforskning.

Föreståndarens uppgifter är att ansvara för verksamheten och att genomdriva verksamhetsförändring mot en arbetsenhet med ett centrum.

I uppdraget ingår bland annat att:

• leda, planera och utveckla verksamheten vid Vaartoe,
  • ansvara för centrumbildningens/arbetsenhetens ekonomi och personal,
  • ansvara för att Vaartoe följer såväl Umeå universitets egna styrdokument som gällande författningar och avtal.

Uppdraget innebär stationeringsort Umeå och föreståndaren deltar i den dagliga verksamheten, samlar organisationen och samverkar med personalen.

Vid utseende av föreståndaren kommer mycket stor vikt att läggas vid initiativ-, samarbets- och ledarskapsförmåga, administrativ skicklighet samt förmåga att samverka med det omgivande samhället, inte minst med samiska organisationer.

Uppdraget kräver att föreståndaren har hög integritet och har förmåga att driva Vaartoes fortsatta utveckling samt är flexibel och har god beslutsförmåga. Det krävs även goda språkkunskaper i svenska och engelska, såväl muntligt som skriftligt. Föreståndaren förutsätts vara aktiv lärare/forskare med intresse och kompetens inom urfolksforskning, särskilt samisk.

Uppdraget vänder sig till personer med tillsvidareanställning vid Umeå universitet och omfattar 50% eller annan omfattning enligt överenskommelse med dekan. Tillträde 1 januari 2019.

Nominering/intresseanmälan skickas via epost till kanslichef Jeanette Dareblom. Ange Föreståndare för Vaartoe i ämnesraden.

Sista anmälnings-/nomineringsdag 27 augusti 2018

Vid frågor kontakta:

Åsa Karlsson Sjögren, dekan, Humanistiska fakulteten, asa.karlsson.sjogren@umu.se tel. 090-786 62 48, 072-142 95 96

Jeanette Dareblom, kanslichef, Humanistiska fakulteten, jeanette.dareblom@umu.se tel: 090-786 61 55, 072-550 04 86

Redaktör: Per Melander