WCMM symposium: New frontiers in neuroscience and imaging

11 juni 2018

7 juni höll Wallenberg centrum för molekylär medicin ett symposium med fokus på neurovetenskap och imaging.

För första gången anordnade WCMM vid Umeå universitet ett öppet symposium med inbjudna talare inom neurovetenskap och imaging.

Inför ett hundratal åhörare inledde professor Wolfgang Baumeister, Max Planck Institute of Biochemistry, Martiensried, Tyskland, dagen med en övergripande presentation rörande kryolektronmikroskopi.

Övriga talare - Gian Michele Ratto, Aurelien Roux, Michael Schöll, Jonathan Hyam, Francesca Cordeiro och Wolfgang Drexler - täckte in olika forskningsfält, från optical coherence tomography (OCT) till undersökningar med olika hjärnavbildande tekniker i samband med demenssjukdom samt neurokirurgiska ingrepp.

Arrangörerna vill att symposiet ska bli en återkommande mötesplats vid Medicinska fakulteten för forskare, kliniker och anställda med ett intresse för molekylär medicin.

Läs mer om WCMM

Redaktör: Lena Åminne