Förstudie om bibliometrisk analysplattform

30 augusti 2018

Under september ska analysverktyget SciVal utvärderas av en projektgrupp. Detta som del av en förstudie inför ett planerat införande av en bibliometrisk analysplattform för Umeå universitet. Under utvärderingsperioden är tanken att alla medarbetare som vill ska kunna testa att använda analysverktyget på den egna datorn.

Bibliometriska analyser ger en översiktlig bild av forskningen vid lärosätet och möjliggör jämförelse av forskning på ett nationellt och internationellt plan.

Vid Umeå universitet görs bibliometriska analyser och rapporter främst av universitetsbiblioteket på uppdrag av t.ex. universitetsledningen, fakultetsledningar och forskningskommittéer.

DiVA inte kraftfullt och omfattande nog för alla analyser

I dag är DiVA den huvudsakliga källan för Umeå universitets bibliometriska analyser. Men för att kunna utveckla det strategiska arbetet med forsknings- och analysfrågor har rektor tagit beslut om ett projekt med en förstudie som ska undersöka möjligheterna att införa en bibliometrisk analysplattform för utökade möjligheter till bibliometriska analyser.

Utvärderingen ska vara klar i oktober

Under september månad kommer en projektgrupp att utifrån uppställda kriterier utvärdera en av de analysplattformar som finns på marknaden - SciVal, ägd av Elsevier.

Projektgruppen rymmer representanter från fakulteterna, universitetsbiblioteket och universitetsförvaltningen. Gruppens utvärdering kommer att sammanställas i en rapport som ska redovisas för styrgruppen i oktober.

Utvärdera analysverktygets möjligheter på egen hand

Även du som medarbetare vid Umeå universitet ska kunna få tillgång till SciVal och testa vilka typer av data och analyser som kan åstadkommas med hjälp av analysplattformen.

Denna interna nyhetsartikel kommer inom kort att uppdateras med instruktioner om hur du som Umu-anställd går till väga för att besöka SciVal via webben.

Vid frågor, kontakta Kristoffer Lindell, projektledare.